Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

Stel (auteur Toqloq)

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Stel (auteur Toqloq) Empty Stel (auteur Toqloq)

Bericht  Mariakat 03.04.09 10:49

Overgenomen van Het MSN Filosofie community en daarna van het oude Filosofiekaffee

Van: toqloq (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 2-11-2008 21:55
    Het geloof in wat dan ook leid af.
    Energieën benoemd met een persoonlijkheid welke dan ook zijn blokades.
    Echter het beeld dat men opbouwd is wat overblijft na de dood, wie geloofd in hel en hemel zal die krijgen zo ook wie geloofd in niets .
    Men boud zijn eigen hiernamaals is de stelling en dit kan ook groepsgewijs gaan.

Van: yatim Verzonden: 3-11-2008 13:28
    Men kan zichzelf voor de gek houden met waanbeelden bouwen.

Van: toqloq Verzonden: 3-11-2008 18:25
    Ja maar wees voorzichtig met wat je wenst die waanbeelden kan je wel eens aan vast komen te zitten.
    Wie zich verdiept in quantum fysica en over dit onderwerp zal soepele wenkbrauwen krijgen denk ik.

Van: 3040Marmot Verzonden: 3-11-2008 18:38
    Inderdaad toqloq , ook ons denken maakt deel uit van de werkelijkheid,en heeft invloed.

marmot

Van: yatim Verzonden: 4-11-2008 13:38
    Het geloof in een hiernamaals is m e n s o n w a a r d i g.

(Niet van mij dit citaat, maar vaak door vele beroemde schrijvers en filosofen aangehaald).

Van: tekentafel1 Verzonden: 5-11-2008 0:42
    Reactie op het startbericht (van toqloq)

Wat bedoel je, toqloq, met '[e]nergieën benoemd met een persoonlijkheid'? (Na enig nadenken realiseerde ik mij overigens dat de woorden 'welke dan ook', die volgen op de aangehaalde woorden, tussen komma's moeten staan, maar jij bent bepaald niet scheutig met leestekens.)

Verder: "Echter het beeld dat men opbouwd is wat overblijft na de dood, wie geloofd in hel en hemel zal die krijgen zo ook wie geloofd in niets .
    Men boud zijn eigen hiernamaals is de stelling en dit kan ook groepsgewijs gaan ."
    Dus een schurk hoeft alleen maar te sterven met een fantasie van de hemel voor ogen om in dat oord te komen na zijn dood, en iemand die altijd deugdzaam heeft geleefd maar in zijn laatste ogenblikken voor zijn dood gelooft dat hij in de hel komt (omdat hij de onvergeeflijke zonde tegen de Heilige Geest zou hebben begaan) komt in die hel. En wie in reïncarnatie gelooft wordt gereïncarneerd. En hoe wordt hij dan gereïncarneerd? Als mug, als beer, als hond, als varken of als boom, of zelfs als steen? In één van de oepanisjads, de Chândogya-oepanisjad, staat ergens zoiets als (ik heb op het ogenblik die tekst niet ter beschikking, maar haal uit mijn hoofd aan): "Wat zij ook zijn in deze wereld, mug, beer of wolf, dat worden zij weer." En wat gebeurt er na de dood met iemand die gelooft dat men 'zijn eigen hiernamaals [bouwt]'? Jouw stelling roept vragen op die niet (bevredigend) te beantwoorden zijn.

Van: toqloq Verzonden: 5-11-2008 10:54
    Klopt tekentafel , en ook dat als je niet geloofd in hemel en hel die er niet is .
    Reincarneren kan je op veel manieren bedenken , dus ook daar is het maar net wat je geloofd.

Van: yatim Verzonden: 6-11-2008 13:30
    Maar is ook alles wat je maar kunt bedenken ook altijd g e l o o f w a a r d i g ?

Van: 3040Marmot Verzonden: 6-11-2008 18:06
    Geloofwaardig is toch eigenlijk niet aan de orde yatim ,die gedachten zijn er, die gedachten zijn toch ook een werkelijkheid.

Van: Tomas Verzonden: 6-11-2008 18:19
    <<<<<<<<
    Klopt tekentafel , en ook dat als je niet geloofd in hemel en hel die er niet is .>>>>>>>>>>

En waarom zou de hel en de hemel er niet zijn? Of is het dat je een bepaalde voorstelling van de hel en hemel hebt gemaakt en blijkt die er niet te zijn?

Tomas

Van: toqloq Verzonden: 7-11-2008 2:53
    Je mist de point tomas.
    Als jij geloofd in hemel en hel is die er geloof je er niet in niet.
    Het is niet zo dat je dat ff bedenkt en het er floep is .
    De gedachte dat er geen hemel en hel zou zijn is voor gelovigen in deze beloning/straf moraal onvoorstelbaar.
    Een eeuwigheid is verdomt lang , zeker om rangen en standen in stand te houden.
    Maar goed ieder zijn meug , en dat is the point , je krijgt wat je wenst dus pas er mee op he.
    Ik denk dat er een hiernamaals met of zonder hemel en hel is , ook in de collective zin dus voor protestanten ,katolieken , moslims , joden noem maar op daar kies je zelf voor (dus kies je voor niets is er ook niets )

Van: Tomas Verzonden: 7-11-2008 11:52
    <<<<<<<<
    je krijgt wat je wenst dus pas er mee op he.
    >>>>>>>>>>

Met je eens.

Van: 3040Marmot Verzonden: 7-11-2008 12:05
    De keuzes die je maakt hebben toch te maken met wie je bent, je levensovertuigingen en leefstijl op dat moment. Zijn we daar vrij in ? met verwijzing naar bv ons enneagram of liever je zijnswijze je karakter.

marmot Stel (auteur Toqloq) Icon_eek

Van: toqloq Verzonden: 7-11-2008 12:53
    Ik denk dat we daar vrij in zijn , in zo verre dan dat je overtuiging bepaalt wat dat dan is.

Van: 3040Marmot Verzonden: 7-11-2008 13:08
    Dat je dat denkt toqoq heeft toch een oorzaak.Zoals ook mijn manier van denken. De vraag "zijn we vrij" blijft eenzaam achter.. Stel (auteur Toqloq) Icon_confused

Van: yatim Verzonden: 7-11-2008 13:29
    "Geloofwaardig is toch eigenlijk niet aan de orde enz......."

Dat ben ik niet met je eens Marmot. Toqloq stelt het geloof in iets wel degelijk aan de orde en vandaar mijn reactie op zijn bericht 7.
    Dat alles wat gedacht wordt ook een werkelijkheid is is bovendien een onjuiste definitie van het woord w e r k e l ij k h e i d . Iets wordt niet werkelijk omdat wij denken (fantaseren en dromen) . Het wordt pas werkelijk als we die gedachte w a a r kunnen maken!
    Je kunt wel volhouden dat denken ( en dus ook gedachten/dromen) b e s t a a n en dat dus het d e n k e n wel tot de werkelijkheid behoort, maar dat is dus wezenlijk iets anders.
    Daarom blijf ik bij mijn vraagstelling als reactie op bericht 7, dat je wel van alles kunt bedenken maar dat dat nog niet betekent dat alles wat je bedenkt daarom ook g e l o o f w a a r d i g is!(Zoals Toqloq wel suggereert)

Het is nu 17.11.24 2:34