Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Wat is en wat gelooft een christen?

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat is en wat gelooft een christen? Empty Wat is en wat gelooft een christen?

    Bericht  Mariakat 08.07.11 10:17

    Vandaag les ik ergens:
    Het werd er geciteerd zonder bronvermeldin:
    Een christen is iemand die de leringen van Jezus en het christendom navolgt, voor zover ze niet in strijd zijn met zijn eigen levenswijze en opvattingen.
    Ik begin te geloven dat dat wel eens de waarheid zou kunnen zijn.

    Ik ga hier geen evangelisatie werk verrichten.
    En neem bij dit artikel aan, dat bekend is waar het Christendom voor staat. (en ivt. Islam)

    Het gaat mij om de steeds zichtbaarder wordende veranderingen van het belijden van religie.
    Van christenen, maar hetzelfde verhaal zou geschreven kunnen worden voor Islam, zoals dat in de diverse plaatsen in de wereld wordt geloofd en aan het veranderen is.
    Verschillende geloofsbelevenissen en leringen binnen de geloofsrichting zijn niet te vermijden.
    Ook polarisaties, die daaruit van binnenuit ontstaan zijn bekend en dat niet alleen vandaag de dag, maar dat altijd al sinds er verschillende mensen verschillend denken, al sinds eeuwen.

    Wat is en wat belijdt een gelovige?
    Daar is geen algemeen antwoord op te vinden.
    Ik weet wat mij vroeger werd voorgehouden en wat ook nu nog hier en daar tegenkom, maar steeds minder.
    God is een genadevolle God voor gelovigen, die berouw hebben voor hun zonden, met de belofte van een eeuwige hemel na de dood.
    Gevolg:
    Een gelovige leeft zijn leven in de hoop op een goed eeuwig leven.
    Een hele troost voor als je leven op aarde er nou niet zo leuk uit ziet.

    Maar ook een rechtvaardig god, die alles, wat niet voldoet aan zijn geboden en eisen, zal afstraffen met ziekten en dood op aarde en na de dood met eeuwig leven van lijden in de hel.
    Met als gevolg:
    Een gelovige, die ook vaak twijfelt, met een dodelijke angst voor het hiernamaals.

    Voor de vele twijfelaars en bijna-afvalligen is dat niet leefbaar en ik merk steeds meer, dat datgene wat altijd als waarheid werd gezien, flexibeler mee omgegaan wordt.
    Er wordt gewezen op de liefdevolle God, maar de rechtvaardige God is ook liefdevol.
    Uiteindelijk kan een liefdevolle God mensen niet tot een eeuwige verdoemenis vervloeken, is men van mening, dus dat zal zelden voorkomen.

    De hel is voor de slechtste mens op aarde en bijna altijd ver van mijn bed als het gaat om mezelf of mijn geliefden.
    Vergeten worden de teksten, dat een zonde een zonde is en geen onderscheid wordt gemaakt tussen de bekering van zeer "slechte" mensen en diezelfde bekering van mezelf en mijn geliefden.

    Er zijn zoveel verschillende signalen vanuit de religieuse instituten zelf en geschreven door gelovigen, dat ik het spoor soms helemaal bijster ben.

    avatar
    marmot


    Wat is en wat gelooft een christen? Empty Re: Wat is en wat gelooft een christen?

    Bericht  marmot 20.08.11 19:52

    http://www.eenlevenlangtheater.nl/henk%20van%20ulsen/Audio/2268.


    O God er is geen God.



    marmot

      Het is nu 28.04.24 20:42