Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Mariakat 08.07.11 9:28

    Het Christelijk Geloof
    http://www.hetchristelijkgeloof.be/index.php?option=com_agora&task=topic&id=46831&Itemid=100078&
    juli-06-11 16:41:27

    "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    In plaats van religie afkraken en verwerpen, kunnen atheïsten veel beter van religie leren en bepaalde dingen – op een seculiere manier – overnemen. Dat stelt de atheïst Alain de Botton in zijn boek Religie voor atheïsten. Maar op de vraag hoe atheïsten de goede punten van religie over kunnen nemen, weet De Botton geen goed antwoord te formuleren.

    Op het gebied van samenleven, maar ook op andere gebieden, zoals onderwijs en levenshouding, kunnen atheïsten leren van de kerken. De opgave voor atheïsten is dan om de goede eigenschappen van kerken te vertalen naar goed werkende seculiere modellen. De Botton doet in zijn boek verschillende pogingen, maar ze komen nogal ongemakkelijk over.

    Wat dan overblijft is de constatering dat de seculiere wereld een probleem heeft: een levensbeschouwelijk probleem, en dat atheïsten nog een lange weg te gaan hebben met het opvullen van het gat dat de krimpende kerk achterlaa

    Er is hier daar al aardig wat tegengas gegeven, ook al zijn het maar een paar verschillende inzenders.

    Het sterkste argument was, hoe kan het ook anders Sleep
    Bericht 23
    Totdat je zo ver komt dat je de schoonheid van de schepping gaat zien afgezet tegen het feit dat de natuur altijd naar chaos zoekt. Reikt al aan het spirituele natuurlijk. Maar tegelijkertijd zien we de singulariteit van de oerknal dat een buitenbeentje is in de wetenschap. Daar heb je wellicht de sterkste reden om ook op wetenschappelijk niveau op z'n minst een God te vermoeden..
    .
    Weinig nieuws dus en niet opgewassen tegen de tegenwerpingen.
    Dit topic haalde ruim een dag posten voor het gesloten werd en natuurlijk met de inzender als laatste-woord-hebber.


    Na wat zoeken, want aan bronvermelding doet deze inzender blijkbaar niet, vond ik het bericht op Refdag. 14/06/11, dus al wat langer geleden.
    'We moeten selectief roven van religie'
    Met religieuze doctrines heeft Alain de Botton niet veel op. Toch kan de kerk een voorbeeld zijn, schrijft hij in 'Religie voor atheïsten'. "Kerken brengen vreemden bij elkaar."

    'Ik geef niet om religie", zegt Alain de Botton. Het is een opmerkelijke uitspraak voor iemand die zojuist een boek heeft geschreven over hoe leerzaam godsdiensten kunnen zijn. De titel maakt het nog verwarrender. 'Religie voor atheïsten' heet het nieuwe boek van de bestsellerauteur uit Groot-Brittannië
    Lees verder
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2444932/2011/06/14/We-moeten-selectief-roven-van-religie.dhtml[/quote]
    avatar
    Caspar


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Religie voor atheïsten

    Bericht  Caspar 09.07.11 0:35

    Alain de Botton :
    "Wat religie als een gevangenis doet aanvoelen is het geloof dat eraan gekoppeld
    wordt, het geloof dat de aarde in zeven dagen werd gecreëerd of dat Jezus de
    zoon van God was. Voor mij is dat een nachtmerrie, en daar wil ik dus zeker niet
    naar terug. Wat ik echter mooi vind aan religies zijn hun gebouwen, hun
    schilderijen en hun boeken. In feite sta ik dus heel dubbelzinnig tegenover
    religies. Enerzijds ben ik beledigend door te zeggen dat ik niets geloof van
    alles wat religies beweren, maar anderzijds ben ik ook respectvol omdat ik vind
    dat religies een goede aanpak hebben wat de dagelijkse praktijk betreft."


    In dit kader is ook lezenswaard : atheïstisch sermoen
    van Anne Provoost --- Beminde ongelovigen
    Zij brengt de ideëen van de Botton nog duidelijker naar voren.

    http://www.anneprovoost.be/nl/uploads/BemindeOngelovige2eDrukk.pdf

    Anne :
    In een poging om (on)gelovigheid in kaart te brengen, verdeel ik het levens-
    beschouwelijke spectrum in schijven. Ik vertrek vanuit de filosofische vraag
    naar de aard van het universum, en klasseer van 1 tot 10. Op de graden
    1 en 2 van mijn religiometer staan de niet-gelovigen. Zij zijn atheïstisch en
    adeïstisch.
    Graad 2 onderscheidt zich van graad 1 omdat een (niet-religieuze) spiritualiteit
    zijn intrede doet. Daarna komen de agnosten. Ze worden gevolgd door de
    ietsisten.
    De vijfde graad is deïstisch. Deïsten geloven in een god, maar denken niet dat
    die god verder over enig vermogen of macht beschikt. Vanaf de zesde graad is
    iedereen theïstisch. In de tiende graad komt de religiositeit potentieel in
    conflict met de burger‑ en mensenrechten.

    enzovoort............
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Re: "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Mariakat 14.07.11 10:52

    Mariakat schreef:Lees verder
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2444932/2011/06/14/We-moeten-selectief-roven-van-religie.dhtml
    [/quote]
    Dat is het stukje tekst, waar de schrijver zijn uitspraak toelicht.

    Overigens een heel vreemde zinsnede.
    "We moeten selectief roven van religie"
    Dan neem je het dus weg daar waar je het vandaan haalt?

    Wat kunnen we leren van religie?

    "We willen tot een gemeenschap behoren, maar vaak hebben we niet de mechanismen om zulke gevoelens te activeren. In een grote stad spreek je zelden met iemand op straat. Niet omdat iedereen onvriendelijk zou zijn, maar omdat er geen context is. Wat religies vaak doen is een context creëren waarin we ons open kunnen stellen aan anderen. Als je mensen niet aan elkaar voorstelt, worden ze argwanend. Maar je moet die ontmoeting tussen vreemden wel organiseren. De kerk kan als model dienen, waar mensen samenkomen zonder dat ze iets gemeenschappelijks hebben. Er soms wordt gezegd dat Facebook het probleem kan oplossen. Ik denk echter dat Facebook het tegenovergestelde doet. Het brengt juist mensen bij elkaar met vergelijkbare interesses. Dus ontmoet je geen vreemden."
    Ik geloof dat zijn hele verhaal om dit stukje draait.

    Religie zou uniek zijn om mensen te helpen sociale contacten te leggen?
    Dan zal hij het hebben over een kerkgemeenschap, want met religie kun je geen koffiedrinken samen.
    Die kerkgemeenschappen zijn allemaal verschillend, zelfs in de loop van de jaren verandert er heel veel, daar het bepaald wordt door de mensen die actief zijn.

    Ik heb dat in mijn vroegere kerkgemeenschap nooit wat van gemerkt.
    De gemeente zelf hing als los zand aan elkaar.
    Was ook te groot met zijn 5000 leden en de helft daarvan kerkgangers.
    In kleine gemeenschappen zie ik dat wel, die saamhorigheid, dat koffiedrinken achteraf en het op elkaars kinderen letten om de beurt.
    Maar ook de zieken en mensen in moeilijkheden nalopen, wordt altijd door dezelfde mensen gedaan.

    Ik denk dat het je aansluiten bij een vereniging met gemeenschappelijke interesse van zeker zoveel nut, zo niet meer nut, is.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Re: "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Mariakat 14.07.11 10:57

    Alain de Botton schreef:........Wat ik echter mooi vind aan religies zijn hun gebouwen, hun schilderijen en hun boeken. In feite sta ik dus heel dubbelzinnig tegenover religies.
    Vind ik ook.

    Maar wat heeft dat met leren van religie en geloof te maken?
    avatar
    Caspar


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Re: "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Caspar 14.07.11 23:04

    http://www.atheisme.eu/forum/viewtopic.php?f=16&t=1108&sid=df4b2f0f67e2161a6ed1097bccd014d4

    http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=9485&sid=0040587b49f885946f2d73b0bb59ae85
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Re: "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Mariakat 15.07.11 15:01

    Vaak lopen er inderdaad discussies parallel op diverse fora.
    Zelf ben ik ook hier de discussie gestart.

    "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Dan kunnen we hier ook stoppen met de discussie, als er geen nieuwe inzenders komen.

    Gesponsorde inhoud


    "Atheïsten kunnen veel leren van religie" Empty Re: "Atheïsten kunnen veel leren van religie"

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.03.24 11:33