Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Bron van normen

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bron van normen Empty Bron van normen

    Bericht  Mariakat 13.04.11 23:38

    In religieuse kringen denkt men dat de bronnen van de menselijke moraal bij de wetten van God liggen.
    Zonder religieuse wetten, beloningen en represailles zou de mens geen houvast hebben en in anarchie vervallen.

    Deze zinnen, kun je precies zo bij christenen, en van moslims lezen.
    Hier een gedachtenwisseling:
    Moslim schreef:
    atheïst schreef:. Ik vind namelijk, dat je anderen niet moedwillig mag benadelen om er zelf beter van te worden, als dat niet nodig is.

    En van waar komen deze normen en waarden vandaan volgens jou? Wat is hun bron?

    Zonder mee te gaan met de moslim, christen of atheïst:....
    De bron is empathie.
    Iedere geestelijk normaal voelend mens heeft gevoel voor zijn medemens.
    Hij kan de wensen en verlangens van zijn naaste niet raden, maar weet dat hijzelf niet uniek is en dat de ander voelt zoals ook andere mensen voelen en zoals jij en ik voelen.

    De uitdrukking: "Wat gij niet wil, dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" is geen religieus gebod.

    Een andere bron en misschien wel de belangrijkste, is de bron van de noodzaak tot zelfbehoud.
    Iedereen weet dat, "Wie kaatst de bal kan verwachten."

    Daar zijn de (ongeschreven) wetten van de sociale gemeenschap, waartoe men behoort.
    Wie een gemeenschap schade doet, zal eerst aan de tand gevoeld worden.
    Ter leringe onderwezen worden en zonodig wat harder bijgestuurd worden.
    Blijft hij zich distantiëren van de wensen en wetten van de groep, dan zal hij uit die gemeenschap gegooid worden.
    Ook zo'n ongeschreven wet, die er al was, voordat het schrift er was, en die opgeschreven werd, zogauw zo'n betreffende gemeenschap kennis maakte met het schrift.
    Dat is al eeuwen geleden bekend geworden van groepen mensen, die niet schreven.

    Het zijn ongeschreven wetten van sinds mensenheugenis, die verwerkt in religies, tot wetten, geboden en verboden zijn.

    De moraal en de wetten, die behoren bij een groep om zo'n groep (een menselijke gemeenschap) te laten voortbestaan, was er al lang voor de verschillende religies en zal blijven bestaan en doet dat dus nu ook bij mensen, die geen religie aanhangen.
    avatar
    Caspar


    Bron van normen Empty Normen

    Bericht  Caspar 14.04.11 10:38

    atheïst schreef :
    Ik vind namelijk, dat je anderen niet moedwillig mag
    benadelen om er zelf beter van te worden, als dat niet nodig is.
    De toevoeging : als dat niet nodig is klinkt een beetje vreemd.
    Wanneer is het wel nodig ?

    Er is was geen God die ons duidelijk maakte dat de aarde om de zon draait,
    en zo is er ook geen God die ons leefregels geeft.
    We zullen het allemaal zelf moeten uitvinden en de wereld leefbaar maken.

    Mariakat schreef :
    De bron is empathie.
    Iedere geestelijk normaal voelend mens heeft gevoel voor zijn medemens.
    Dan moet ik constateren dat er mogelijk nog veel "niet geestelijk normaal
    voelende " mensen zijn, gezien uitbuiting, moord en doodslag.
    avatar
    Caspar


    Bron van normen Empty Citaten

    Bericht  Caspar 14.04.11 11:07

    Lezing door Herman van Rompuy --- 30/12/09

    Karl Popper, de filosoof van de politieke democratie
    .............
    ............................
    Misschien is ons verstand niet groot genoeg om te vatten waartoe we met onze kennis in staat zullen zijn,
    maar ons hart wel om te geloven dat we uiteindelijk nog slechts door altruïsme gedreven zullen zijn. Want
    ons hart is blijkbaar te groot, ik bedoel niet nederig genoeg, om de Geworfenheit van het leven te aanvaarden,
    namelijk het ‘toeval’ van wie of wat we zijn door de historische, sociale en culturele omstandigheden van
    onze geboorte en door de psychologische, intellectuele en karakteriële omstandigheden van onze persoon.
    We zijn maar wat we zijn en niet wat we droomden te zijn. We hopen sterk en goed te zijn en vaak zijn we het
    omgekeerde. Ons verlangen naar ‘meer en ‘beter’ projecteren we in onze dromen. Zolang we er geen ideologie van
    maken, is er geen probleem. In het andere geval wordt het gevaarlijk.
    ...........................
    Een van Reinhold Niebuhrs mooi uitspraken ter zake is: “We moeten een zekere graad van bescheidenheid aan de
    dag leggen wat betreft de deugdzaamheid, de wijsheid en de wilskracht die ons ter beschikking staan en we moeten
    ons eniger mate schuldbewust zijn van de gemeenschappelijke menselijke feilbaarheden en zwakheden die
    zowel ten grondslag liggen van de duivelse intenties van onze vijand als van de ijdelheden van onszelf.” De mens
    is feilbaar of ‘zondig’. Hij moet zich bestendig corrigeren en herpakken. Trial and error. Op zoek naar het goede.
    Met de hulp van anderen.
    ..........................
    ..............
    http://www.rk-kerkplein.org/home/themas/samenleving/politieke-partijen/karl-popper-de-filosoof-van-de-politieke-democratie
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bron van normen Empty Re: Bron van normen

    Bericht  Mariakat 14.04.11 12:52

    Caspar schreef:
    atheïst schreef :
    Ik vind namelijk, dat je anderen niet moedwillig mag
    benadelen om er zelf beter van te worden, als dat niet nodig is.
    De toevoeging : als dat niet nodig is klinkt een beetje vreemd.
    Wanneer is het wel nodig ?
    Ik kan niet voor de geciteerde spreken, maar ik zou me voor kunnen stellen, dat hij het volgende bedoelt:
    Om de belangen van jezelf, je familie of naaste omgeving te beschermen, ontkom je er niet altijd aan hun belangen boven die van een buitenstaander te stellen.
    Maw. De nadelen voor die ander komen dan op het tweede plan.

    Caspar schreef:
    Mariakat schreef :
    De bron is empathie.
    Iedere geestelijk normaal voelend mens heeft gevoel voor zijn medemens.
    Dan moet ik constateren dat er mogelijk nog veel "niet geestelijk normaal
    voelende " mensen zijn, gezien uitbuiting, moord en doodslag.

    De doelen van de bedrijver om tot deze handelingen te komen, hoeven zijn doel om zijn eigen gemeenschap te bevoordelen en te willen beschermen niet tegen te spreken.
    Hij hanteert dan hier zijn eigen normen.
    Het is altjd nog: "Het hemd is nader dan de rok."
    en "Ieder voor zichzelf".

    Maar inderdaad zijn er nogal wat asociaal denkende en handelende mensen.


    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bron van normen Empty Re: Bron van normen

    Bericht  Mariakat 14.04.11 13:04

    Ik had het zelf geschreven kunnen hebben.
    Het wordt hier mooi verwoord door Frans de Waal.


    Een moraal zonder God
    Zonder God leven we als dieren.

    Na het bekijken van het debat tussen Bill O’Reilly (een uiterst conservatieve TV persoonlijkheid) en Richard Dawkins, kwam het bij me op dat het verzet tegen de evolutietheorie voornamelijk wordt ingegeven door de misvatting dat er zonder God geen moraal kan bestaan.

    Sommige gelovigen voelen zich bedreigd door de evolutietheorie, niet zozeer omdat die theorie klopt of niet – het bewijs lijkt niet belangrijk voor ze - maar omdat acceptatie van de theorie zou betekenen dat ze moeten accepteren dat wij door natuurlijke processen zijn ontstaan, *inclusief* onze moraal. En dat laatste zit hen het meeste dwars.
    (.......)

    O’Reilly riep uit dat Jezus “de mensheid op moreel gebied vooruit geholpen heeft” en een andere gelovige, dominee Al Sharpton zei in 2007 in een debat in de New York Public Library iets soortgelijks:

    “Als er geen orde in het universum is, en dus geen kracht die die orde heeft geschapen, wie bepaalt er dan wat goed en fout is? Niets is immoreel als er niemand de baas is.”

    Zo heb ik ook mensen gehoord die letterlijk Dostojevski’s Ivan Karamazov nazegden: “Als er geen God is, dan staat het me vrij om mijn buurvrouw te verkrachten.”

    Misschien ligt het aan mij, maar ik heb zo mijn twijfels over iemand wiens geloof het enige is dat hem van walgelijk gedrag weerhoudt.
    Waarom nemen we niet aan dat onze humaniteit, met inbegrip van de zelfbeheersing die nodig is voor een leefbare maatschappij, bij ons zit ingebouwd?
    Is er echt iemand die gelooft dat onze voorouders geen regels hadden voor wat goed en fout was voordat ze religie ontwikkelden? Zouden ze elkaar nooit hebben bijgestaan in hun nood, of geklaagd hebben over een oneerlijke behandeling?
    Lees alles hier:
    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/een_moraal_zonder_god/

    Gesponsorde inhoud


    Bron van normen Empty Re: Bron van normen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.04.24 7:12