Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Besef van afhankelijkheid.

    avatar
    marmot


    Besef van afhankelijkheid. Empty Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  marmot 27.03.11 11:14






    Zalig de armen van geest.


    Matth. 5:3

    Alle zaligsprekingen veronderstellen dat we een keuze kunnen maken voor de levenswijze zoals de Heer die voorhoudt aan Zijn leerlingen. Je kunt er voor kiezen zachtmoedig, barmhartig, een vredestichter, enz. te zijn. De zaligspreking over de armen van geest is daarop geen uitzondering. Net als bij alle andere zaligsprekingen worden wij allen aangesproken.

    De Heer vraagt van zijn leerlingen om arm van geest te zijn. Dat betekent dat het hier niet gaat over de verstandelijk gehandicapten, zoals vaak wordt gedacht. Of, die zijn wel bij deze zaligspreking inbegrepen, maar dat is dan omdat ze uit zichzelf arm van geest zijn. Maar mensen die niet uit zichzelf arm van geest zijn en die toch leerling van Christus willen zijn en die toch zalig willen worden, worden opgeroepen arm van geest te worden.

    Wat is dan arm van geest en hoe word je dat? Arm van geest ben je, als je je niet groot en stoer en sterk maakt tegenover God. Als je gering en bescheiden, ontvankelijk en nederig het Koninkrijk der hemelen wilt ontvangen, als een gave die je niet verdient. Als je alle grootspraak en hoogmoed aflegt en als je je eigenwijsheid laat varen omdat weet dat je in het verwerven van wijsheid van de Heer afhankelijk bent. Je bent arm van geest, dat wil zeggen, je bent een geestelijke bedelaar die niet te trots is om zijn hand op te houden voor het ontvangen van het geestelijke heil.

    Armen van geest hebben geen pretenties. Ze verwachten het heil niet van hun geestelijke kracht en hun verstandelijke vermogens. Ze vullen hun geest met het verlangen naar en de verwachting van het Koninkrijk der hemelen.

    http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=8529
    =================================================================




    Zalig de armen van geest ?

    Ikzelf dacht daar anders over


    met vriendelijke groet,

    marmot




    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Besef van afhankelijkheid. Empty Re: Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  Mariakat 27.03.11 16:30

    Marmot schreef:Zalig de armen van geest ?
    Ikzelf dacht daar anders over
    Zou je dat wat willen toelichten?

    Ik kan het ook niet met deze uitleg eens zijn.
    Er is zoveel in de Bijbel geschreven over nederigheid en bescheidenheid, dat de schrijver zich helemaal niet van omwegen hoeft te bedienen.
    Als er dan over armen van geest wordt gesproken, heb ik niet de neiging om dat anders dan gewoon letterlijk op te nemen.



    Laatst aangepast door Mariakat op 27.03.11 17:29; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Besef van afhankelijkheid. Empty Re: Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  Mariakat 27.03.11 17:13

    Ik ben, zoals gewoonlijk, weer even op onderzoek uitgegaan.
    Heb de 8 vertalingen van de Bijbel via Biblija naast elkaar gezet.
    Deze teksten zijn onderdeel van de Bergrede.
    Matteüs 5:3
    De meest gebruikte en/ bekende zijn nog altijd de 8 vertalingen, die je op Bilija.net kunt vinden:
    http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl

    Bij de oudere vertalingen is men dus zalig en zal men de hemel ingaan.
    Ook zaligsprekingen genoemd en in de RK wordt hieraan sterk gerefereerd als voorwaarden voor hemelgang.
    In de nieuwere vertalingen wordt men gelukkig genoemd, maar dan vind ik toch wel een paar punten, waar ik niet zo gelukkig mee zou zijn, mits dit natuurlijk toch ook weer tot directe hemelgang zou leiden.

    Zelf zie ik, voor deze contexten, een wezenlijk verschil in het gebruik van deze woorden.

    Op de twee laatste vertalingen na, is het nog altijd:
    3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.

    En nu hebben we er dus teksten bij, nieuwere vertalingen, die volgens mij toch wezenlijk andere vetekenissen zouden kunnen hebben.
    Wel wat gemakkelijker te aanvaarden misschien door de moderne christen.
    Maar is dat de bedoeling?

    Via de
    Groot Nieuws Bijbel van 1996 Mattheus 5:3 met:
    3 ‘Gelukkig zij die zich arm weten voor God:
    voor hen is het hemelse koninkrijk.
    .......kwamen de moderne vertalers op
    De Nieuwe Bijbelvertaling zegt Bij Mattheus 5:3
    3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
    want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

    In engelstalige gebieden gaat het trouwens net zo:
    Van
    King James Version, 1611
    3 Blessed are the poor in spirit: for theirs is the kingdom of heaven.
    Good News Bible, 1992
    Hier hebben ze het ook niet meer over "blessed"maar over "geluk"
    True Happiness
    (Luke 6.20-23)
    3 “Happy are those who know they are spiritually poor;
    the Kingdom of heaven belongs to them!
    Bij deze laatste vertaling en die van 1999 wordt overigens gerefereerd aan Lucas.

    De laatste in datum, World English Bible, 2002, zegt trouwens weer.
    3 “Blessed are the poor in spirit,
    For theirs is the Kingdom of Heaven.

    In het nederlands gezocht op Lukas 6.20-23 vinden we deze teksten, genoemd als onderdeel van de onderrichting door Jezus van zijn discipelen.
    20 Hij richtte zijn blik op zijn leerlingen en zei: ‘Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het koninkrijk van God.
    Het geheel is zo eveneenkomstig en gelijkend op het verhaal van Matteüs, dat je zeker kunt spreken over een andere versie van De Bergrede vlg. Matteüs.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Besef van afhankelijkheid. Empty Re: Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  Mariakat 27.03.11 17:28

    marmot schreef:
    Matth. 5:3
    http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=8529
    Ik heb een reactie gestuurd op dit artikel uit 2002
    Ben benieuwd of het nog doorkomt en geplaatst wordt.

    Misschien is de schrijver dan wel blij met deze wezenlijk andere tekst in de allernieuwste versie van de Bijbel?

    ---2 Hij nam het woord en onderrichtte hen: 2 En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:
    3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
    want voor hen is het koninkrijk van de hemel. ---

    avatar
    marmot


    Besef van afhankelijkheid. Empty Re: Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  marmot 27.03.11 18:14

    Mariakat schreef:
    Marmot schreef:Zalig de armen van geest ?
    Ikzelf dacht daar anders over
    Zou je dat wat willen toelichten?

    Ik kan het ook niet met deze uitleg eens zijn.
    Er is zoveel in de Bijbel geschreven over nederigheid en bescheidenheid, dat de schrijver zich helemaal niet van omwegen hoeft te bedienen.
    Als er dan over armen van geest wordt gesproken, heb ik niet de neiging om dat anders dan gewoon letterlijk op te nemen.



    Zo zie maar weer mariakat, misverstanden in het communiceren

    Ik bedoelde te zeggen dat ik daar in het verleden altijd anders over dacht, ook ik dacht dat het alleen maar ging over mensen die zgn arm van geest waren, zoals in het stukje ook al ter sprake komt, maar ook ik ben beperkt, arm van geest in de zin van de vraag hoeveel macht heb ik het leven te leven wat ik in gedachten kan hebben,hoeveel kan ik weten- ik heb beperkte kennis van oorzaak en de gevolgen,bv ook welke ziekte of ongeluk mij zal overkomen? hoeveel invloed heb of had ik op het welzijn van mijn kinderen.Mijn moeder vertelde mij al dat Gods wegen duister te doorgronden zijn.In die zin zie en voel ik mij afhankelijk van dat wat we God noemen,wie of wat dat ook moge zijn. Jij mariakat sprak al eerder over het Goddelijke, iets waar ik me gaarne bij aansluit.


    met vriendelijke groeten,

    marmot

    Gesponsorde inhoud


    Besef van afhankelijkheid. Empty Re: Besef van afhankelijkheid.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 12:01