Over waarom God mannen wil straffen die tegen een muur plassen
(1 Koningen 21)
Preek afkomstig van Ds. G. Naber van de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht.
..........
........................
.......................................
God wil hard straffen wie "tegen de muur watert".
In onze tekst staat dan heel mysterieus dat God vervolgens niet alleen Achab hard wil
straffen (wil "wegvegen", maar ook nog tal van andere mensen, namelijk "allen van
het mannelijk geslacht"!
Ja, hier moet dan wel iets bij gezegd worden, ter verduidelijking: in de vertaling staat
dan wel "mannelijk" ("Ik zal van Achab allen van het mannelijk geslacht uitroeien"!)
Maar voor het woord mannelijk staat er in het Hebreeuws iets totaal anders (ik keek
verbaasd op toen ik het las: wat staat daar nou!), namelijk: Ik zal van Achab allen
uitroeien, die tegen de muur hebben "geurineerd!"
Dit staat er! Die tegen de muur hebben "gewaterd" (vers 21)
Dat wilde men blijkbaar uit gène zo niet letterlijk vertalen en in onze bijbel opnemen,
maar het staat er wel!
.....................................
.....................
........
http://www.kerken.com/afdelingen/preach.php?PreachId=773
(1 Koningen 21)
Preek afkomstig van Ds. G. Naber van de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht.
..........
........................
.......................................
God wil hard straffen wie "tegen de muur watert".
In onze tekst staat dan heel mysterieus dat God vervolgens niet alleen Achab hard wil
straffen (wil "wegvegen", maar ook nog tal van andere mensen, namelijk "allen van
het mannelijk geslacht"!
Ja, hier moet dan wel iets bij gezegd worden, ter verduidelijking: in de vertaling staat
dan wel "mannelijk" ("Ik zal van Achab allen van het mannelijk geslacht uitroeien"!)
Maar voor het woord mannelijk staat er in het Hebreeuws iets totaal anders (ik keek
verbaasd op toen ik het las: wat staat daar nou!), namelijk: Ik zal van Achab allen
uitroeien, die tegen de muur hebben "geurineerd!"
Dit staat er! Die tegen de muur hebben "gewaterd" (vers 21)
Dat wilde men blijkbaar uit gène zo niet letterlijk vertalen en in onze bijbel opnemen,
maar het staat er wel!
.....................................
.....................
........
http://www.kerken.com/afdelingen/preach.php?PreachId=773