Het lijkt mij (uit evolutionaire oogpunt) klaar dat de mens een sociaal wezen is,
maar wat is jouw bindmiddel? M.a.w. hoe bindt jij je medemens aan je?
maar wat is jouw bindmiddel? M.a.w. hoe bindt jij je medemens aan je?
Pangaea schreef: M.a.w. hoe bindt jij je medemens aan je?
Klopt.Geen idee...bij de ene heb je iets, de ander niet. Soms tijdelijk, soms langer.
marmot schreef:Voor mij is het "BETROKKENHEID "
Mariakat schreef:Pangaea schreef: M.a.w. hoe bindt jij je medemens aan je?
Door te zeggen, dat ik hem/haar nodig heb.
Mariakat schreef:Klopt.Geen idee...bij de ene heb je iets, de ander niet. Soms tijdelijk, soms langer.
Heb ik ook.
Voel me dan schuldig als ik geen behoefte meer aan ze heb.
Als ik ze niet meer nodig heb?
Als ze anders zijn geworden en ik er geen voeling meer mee heb?
Of omdat ik verander en er geen aanleiding meer is tot binding?
Mariakat schreef:Wat betekent in deze zin "trouw"?
Klinkt allemaal onorthodox en vaak heb ik het gevoel dat het niet gezegd mag worden.
Meme schreef:De een denkt de ander te binden door liefde te geven.
Is dat wat de ander waardeert en daardoor zich verbonden voelt?
De ander denkt de ander te binden door liefde en zorg te vragen.
Is dat wat de ander aan hem bindt?
Tomas schreef:Volgens mij is vrijheid het vrijlaten van de ander een uitstekend bindmiddel.
Tomas
Lijkt soms inderdaad soms wel.Tomas schreef:Volgens mij is vrijheid het vrijlaten van de ander een uitstekend bindmiddel.
Maar waarom zouden ze speciaal bij jou willen blijven? Wat is het dan, dat ze bij jou vinden en niet elders?
Zou je "betrokkenheid " een draadloze verbinding kunnen noemen ?
marmot schreef:Als je geeft wat de ander nodig heeft ? Over het algemeen is dat toch aandacht en ertoe doen. toch ?
marmot
joaddan schreef:Wat dan te doen als jij je gebonden voelt aan iemand, maar de ander heeft dat niet bij jouw, of andersom? Is dat dan gewoon pechgehad?
joaddan schreef:Als het niet van 2 kanten komt...dan is er toch geen bindmiddel of maak ik het nu echt te blont?
Pangaea schreef:Kan je misschien dit concept ook wel voorstellen als zwaartekracht. Er slechts 'aanwezig zijn' veroorzaakt al dat er verbondheid bestaat door de aantrekkingskracht van de massa's? Zonder dat je 'bewust' iets doet, bestaat er al een samenspel.