Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Hypocrisie bij Hema - België

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Hypocrisie bij Hema - België

    Bericht  Mariakat 08.03.11 18:31

    http://www.nu.nl/buitenland/2462888/hema-belgie-ontslaat-winkelbediende-met-hoofddoek.html
    'Hema België ontslaat winkelbediende met hoofddoek'
    Uitgegeven: 8 maart 2011 06:17

    GENK - De Hema-vestiging in het Belgisch-Limburgse Genk heeft een uitzendkracht ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. De Vlaamse krant De Standaard meldde dat dinsdag.
    De vrouw had de winkelleiding gevraagd of ze een hoofddoek mocht dragen. ''De winkelleiding gaf haar daarvoor toestemming, maar er kwamen veel negatieve reacties van klanten."

    "Daarop werd haar gevraagd die hoofddoek af te zetten, maar ze weigerde dat. Daarop hebben we besloten de overeenkomst met de vrouw stop te zetten'', aldus een Hema-woordvoerster in de Vlaamse krant.

    Klachten over haar werk in de winkel waren er niet. Het gaat om een jonge Belgisch-Limburgse vrouw, geen allochtoon.

    Uitzendbureau
    Uitzendbureau Randstad bevestigt het ontslag, maar zegt er niets tegen te doen. ''Daar kunnen wij als uitzendkantoor niet tussenkomen. De klant bepaalt zelf de criteria om het contract met mensen stop te zetten.''
    Voor een ontwerpwedstrijd werd in 2007 in Amsterdam nog een Arabische Hema ontworpen, El Hema geheten. De winkel was een tentoonstelling van een Hema met Nederlandse producten met een Arabisch tintje, zoals een halal-rookworst.

    De als parodie bedoelde tentoonstelling viel bij de 'echte' Hema destijds aanvankelijk niet in goede aarde.

    © ANP

    Een aantal uren later.

    http://www.nu.nl/binnenland/2463449/hema-heeft-niets-dragen-hoofddoekjes.html
    Hema heeft niets tegen dragen hoofddoekjes Uitgegeven: 8 maart 2011 16:17

    GENK - Het ontslag van een uitzendkracht van een Belgisch filiaal van de Hema is niet gericht tegen het dragen van een hoofddoekje, maar heeft te maken met respect voor Belgische gewoonten. Dat heeft de Hema dinsdagmiddag verklaard.

    © ANPDe Vlaamse krant De Standaard meldde dinsdag dat de uitzendkracht van de vestiging Genk was ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. De Hema bevestigde het bericht 's middags.

    De filiaalleiding had na een verzoek van de medewerkster in eerste instantie ingestemd met het hoofddoekje, maar kwam daar na ''veel negatieve reacties van klanten'' op terug.
    Aanpassen
    ''Omdat het in België niet gebruikelijk is in openbare ruimten een hoofddoek te dragen en wij ons als Hema aanpassen aan de cultuur en gewoonten van een land, is de uitzendkracht gevraagd haar hoofddoek niet meer te dragen'', aldus de winkelketen. De vrouw weigerde, waarna haar contract niet werd verlengd.

    ''In België is het klaarblijkelijk niet gebruikelijk een hoofddoek te dragen in winkelketens, supermarkten en publieke functies. Hema conformeert zich aan de gewoonten van een land'', zegt de Hema.

    Anders
    Het winkelbedrijf vindt dat België of andere landen waar het filialen heeft, niet is te vergelijken met Nederland waar over het algemeen anders wordt aangekeken tegen het dragen van een hoofddoek.

    De Hema wil benadrukken dat de beslissing het contract met de uitzendkracht niet te verlengen ''niet is gericht tegen het dragen van hoofddoeken in het bijzonder, maar dat dit geldt voor alle uitingsvormen die afbreuk zouden doen aan een neutraal en discreet imago van Hema''.

    Onderzoek
    De Belgische regering eist een onderzoek naar de hoofddoekjesaffaire.

    Vicepremier en minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding gevraagd om de zaak aan een grondig juridisch onderzoek te onderwerpen.

    Dat maakte het ministerie bekend. De christendemocratische Milquet wijst erop dat rechters al herhaaldelijk hebben gesteld dat een vraag om te discrimineren van klanten van een onderneming of van derden op geen enkele manier discriminatie kan rechtvaardigen.

    © ANP

    GENK - Het ontslag van een uitzendkracht van een Belgisch filiaal van de Hema is niet gericht tegen het dragen van een hoofddoekje, maar heeft te maken met respect voor Belgische gewoonten. Dat heeft de Hema dinsdagmiddag verklaard.


    Dat bedachten ze pas toen een klant aanmerkingen maakte.
    avatar
    Caspar


    Hypocrisie bij Hema - België Empty HEMA

    Bericht  Caspar 08.03.11 18:52

    Mariakat schreef :
    Dat bedachten ze pas toen een klant aanmerkingen maakte.
    Klant is koning !!
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Re: Hypocrisie bij Hema - België

    Bericht  Mariakat 11.03.11 9:01

    Het wordt een soap geloof ik:

    "Hema bestelde hoofddoek speciaal voor mij"

    Hypocrisie bij Hema - België Kopie-hema-bestelde-hoofddoek-speciaal-voor-mij_5_460x0

    10/03 Joyce Van Op den bosch (bijna 21), de Genkse die door Hema aan de deur werd gezet omdat ze haar hoofddoek niet wilde afzetten, wil liefst weer bij Hema aan de slag. Mét hoofddoek weliswaar. “Ik werkte er zo graag en ze waren er ook tevreden over mij”, zucht ze.
    Joyce bekeerde zich vijf jaar geleden tot de islam. Sindsdien heet ze Lemia. Ze woont nog maar pas in Genk.
    “Twee maanden. Ik ben hier getrouwd met een Marokkaan die ik heb leren kennen via internet. We hebben eerst vier maanden gechat en gebeld en dan hebben we pas afgesproken”, vertelt ze.
    Daarna ging het allemaal zeer snel. “Een week nadat we de eerste keer hebben afgesproken, heb ik zijn ouders al ontmoet. Diezelfde dag zijn we islamitisch getrouwd. Een week later ben ik naar Genk verhuisd en op 26 februari zijn we voor de wet getrouwd.”

    Sollicitatie met hoofddoek

    “Een kleine twee weken voor ik trouwde werd ik ontslagen", gaat Lemia verder. "Maar ik ben ook met een hoofddoek gaan solliciteren bij Hema. Ze hebben zelfs speciaal voor mij een hoofddoek besteld in Nederland, want daar maakt het deel uit van het uniform. Privé draag ik lange jurken, maar in de Hema niet. Daar droeg ik mijn rode vest en een jeans, zoals ze dat willen.”
    Lemia wil terug voor Hema werken. "Want ik praat graag met mensen, ik ben sociaal", besluit ze. Intussen wordt de Hema-vestiging in Genk overstelpt met telefoontjes van boze klanten. Ook op de Facebookpagina blijft het reacties regenen.
    Gazet van Antwerpen
    avatar
    Caspar


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Hoofddoek

    Bericht  Caspar 11.03.11 9:52

    Intussen wordt de Hema-vestiging in Genk overstelpt met telefoontjes van
    boze klanten. Ook op de Facebookpagina blijft het reacties regenen.

    Natuurlijk, reacties vóór en tegen.

    De personeelsfunctionaris moet nog veel leren.
    En er is kennelijk geen vast beleid.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Re: Hypocrisie bij Hema - België

    Bericht  Mariakat 11.03.11 11:53

    Hypocrisie bij Hema - België 5wutq

    Janneke ook overgelopen naar de Islam?
    Kan dat wel?
    avatar
    Caspar


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Hoofddoek

    Bericht  Caspar 11.03.11 12:02

    Mariakat schreef:
    Janneke ook overgelopen naar de Islam?
    Kan dat wel?
    Vrijheid, blijheid !

    Dat heet niet overlopen >>> dat heet bekéren ?

    Gesponsorde inhoud


    Hypocrisie bij Hema - België Empty Re: Hypocrisie bij Hema - België

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 19.05.24 19:29