Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    avatar
    robi6


    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog). Empty De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    Bericht  robi6 04.02.11 15:16


    Vroeger was de wereld klein. Een dorp, waar je je woorden drie keer moest wegen. De eerste keer voor familie en buren, die je woorden konden verdraaien. Daarna voor de dorpsgemeenschap, die je vanalles kwalijk kon nemen. Daarna voor de Kerk, die je naar de hel kon sturen, al dan niet via de pijnbank.
    Door de communicatiemiddelen is de mens gegroeid tot een wereldburger, wiens privéleven op straat ligt en in romans beschreven wordt, lees C.P. en I.M.. Dat kan pijnlijk zijn, maar de mens zal leren, dat klagen daarover geen zin heeft. Praten over je schaamte is het meest intieme wat er is, en ik ben een optimist die er van uit gaat, dat dat een betere wereld zal opleveren. Een volwassen wereld in elk geval.
    Op MVlife, een site voor singles, voor iedereen te lezen (behalve de profielen), storten mensen hun hart uit over hun ex, en krijgen kritiek en steun. Het wordt natuurlijk ingewikkeld, als die ex zich aanmeldt en in de strijd werpt. Als het serviesgoed door het forum vliegt, is het voor de redaktie tijd om in te grijpen, met het oog op de adverteerders.
    Tot dan, zullen de leden zelf de mores moeten bewaken, na daarover een open discussie gevoerd te hebben. Dan kan er wel eens een woordje vallen, een taboe geraakt worden, en eventueel doorbroken.
    Dat is groei.
    Misschien wel tot boven het maaiveld/de barricaden.
    Alles is persoonlijk, politiek en menselijk. Nu de filosofen nog.

    Maria, heb lang nagedacht over je opstelling.
    Zeker, de man zou, als hij mijn topic las, door de grond gaan van schaamte. Zoals ook die vriendin van de hoofdpersoon uit dat boek van Connie Palmen over dat Griekse eiland haar wel kon schieten, en de mensen die zich herkennen in dat grandioze boek van Herman Koch, Het diner, er niet blij mee zijn. Toch zie ik literatuur, film, theater, voor zover gebaseerd op echte mensen en gebeurtenissen, niet als door de modder halen: ze zijn enorm leerzaam.
    Dat jij andere maatstaven hebt wb. jouw site respecteer ik, maar ‘het algemeen houden’ is voor mij bloedeloos, steriel, onherkenbaar en saai.
    Ook de man zal moeten leren, over zijn schaamte te praten. Al klinkt dat ‘maatnemend’, (maar niet meer dan jouw beschermingsneiging).
    Die opmerking over zijn kijk op vrouwen deed ik om aan te geven dat hij geen watje wilde lijken. Nou, ga dan ook niet het slachtoffer uithangen.

    “Ik hoop dat de tijd zal komen dan mannen noch vrouwen zich meer laten tiranniseren door elkanders zwakheden”, zegt Lou Salome tegen dokter Breuer in Nietzches Tranen, al meer dan honderd jaar geleden!.
    avatar
    marmot


    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog). Empty Re: De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    Bericht  marmot 04.02.11 18:13

    Ach... het zal zijn tijd nodig hebben Robi6 Diepe karrensporen in ons brein zijn vaak oorzakelijk van het trage tempo van veranderingen. Sad

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog). Empty Re: De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    Bericht  Mariakat 04.02.11 19:00

    Robi.
    De diverse manieren om hierover te denken zullen allemaal wel hun grond hebben.
    Het is ook bekend, dat mensen het een verworven vrijheid vinden om te zeggen, wat zij denken te moeten zeggen.

    Vrijheid van meningsuiting heet dat.
    Toch zijn er binnen een sociale gemeenschap ongeschreven wetten.

    Je kunt je daaraan houden of niet.
    Daar is iedere mens vrij in.
    Echter zo'n sociale gemeenschap is ook vrij om (bij monde van....) dat te nemen of niet.

    Interessante discussie.
    avatar
    Caspar


    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog). Empty Re: De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    Bericht  Caspar 04.02.11 21:27

    Marmot schreef :
    .......Diepe karrensporen in ons brein zijn vaak oorzakelijk van het trage tempo........
    zo is het maar net; probeer maar eens om over je eigen schaduw te springen.

    Gesponsorde inhoud


    De wereld wordt groot. (nu de mensen nog). Empty Re: De wereld wordt groot. (nu de mensen nog).

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 12:09