Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Waarnemen.

    avatar
    marmot


    Waarnemen. Empty Waarnemen.

    Bericht  marmot 14.12.10 13:55

    Ik vond in mijn aantekeningen een artikel tegengekomen in een blad psychologie? of filosofie ? of van elders..

    De Indiase filosoof Krishmurti heeft eens gezegd dat waarnemen zonder oordelen de hoogste vorm van menselijk intelligentie is. Rolling Eyes

    Toen ik deze stelling las, schoot de gedachte door mijn hoofd ; wat een onzin, voordat ik mij realiseerde dat ik zojuist een oordeel had geveld.

    marmot.
    avatar
    marmot


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  marmot 14.12.10 14:31

    Ik heb het toch maar even opgezocht.


    Het bovenstaande stukje komt uithet boekje "Geweldloze communicatie" van


    "Marshall B.Rosenberg"
    avatar
    Caspar


    Waarnemen. Empty Oordelen

    Bericht  Caspar 14.12.10 15:54

    Marmot schreef :
    De Indiase filosoof Krishmurti heeft eens gezegd dat waarnemen
    zonder oordelen de hoogste vorm van menselijk intelligentie is
    Dezelfde reactie als Marmot had ik ook, direct een oordeel geveld.
    En ik begrijp de uitspraak niet; is het loutere waarnemen en registreren
    de hoogste vorm ?
    avatar
    marmot


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  marmot 14.12.10 17:02

    Of het de hoogste vorm van intelligentie is Caspar?... ik heb geen idee.

    Als je alleen waarneemt... zie je meer en wordt het rustiger in je hoofd is mijn ervaring inmiddels.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  Caspar 14.12.10 18:25

    Marmot schreef :
    Als je alleen waarneemt... zie je meer en wordt het
    rustiger in je hoofd is mijn ervaring inmiddels.
    Maar wat doe ik met die waarnemingen; ze worden verwerkt en opgeslagen.
    Het is natuurlijk zo dat goed waarnemen een eerste vereiste is, maar
    ik moet toch uit die waarnemingen een conclusie trekken of er een oordeel
    over vellen. Wat doe ik met alleen de waarnemingen ?

    Voor de conclusie of het oordeel is toch ook enige intelligentie vereist ?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  Mariakat 14.12.10 21:24

    marmot schreef:Of het de hoogste vorm van intelligentie is Caspar?... ik heb geen idee.
    Ik denk het ook niet.
    Je hebt het wel over twee totaal verschillende dingen.
    Voor waarnemen is niet veel intellect nodig, denk ik.
    Een dier kan prima waarnemen ieder op zijn eigen wijze, die meestal niet wordt bepaald door intellect.

    Iets met je waarneming doen, het inpassen in je leven, en in je manier van reageren, daar is wel enige intelligentie voor nodig, ook al gebeurt er veel reflexmatig.
    Deze automatsche patronen doorbreken kost weer meer intelligentie.

    Als je alleen waarneemt... zie je meer en wordt het rustiger in je hoofd is mijn ervaring inmiddels.
    Toch herken ik dit ook heel erg.
    Maar in mijn ervaring is het "waarnemen zonder emotie" het meest zuivere waarnemen.
    Als je duidelijk je herkenningspunten en je emoties, die waarneming op kan roepen, kunt scheiden van het waarnemen, ipv. je tijdens je waarnemingen mee te laten slepen door je emoties.

    Zonder cognities en invullingen door je emoties, wordt het waarnemen zuiverder.

    Waar intelligentie begint?
    Ik denk daar, waar je je rose of grijze bril herkent tijdens het waarnemen en zo dus de nieuwe ervaringen ook kunt zuiveren van je oude cognities.
    Minder begaafde mensen blijken hun emoties minder gemakkelijk te kunnen hanteren en die gaan dus gemakkelijker met hen op de loop, waardoor ze vaker emotioneel labieler zijn dan de gemiddeld intelligente mens.

    Ik weet dat ik nu een gevaarlijke uitspraak doe en dat ik niet misverstaan moet worden.
    Want dit is absoluut geen tweerichtings regel.
    Ook heel intelligente mensen kunnen (bepaalde tijden) zo gevoelig zijn, dat zij hun emoties soms heel moeilijk kunnen hanteren.

    Daarom kan ik ook niet zoveel met deze uitspraak van Krishnamurti
    avatar
    Caspar


    Waarnemen. Empty Waarnemen

    Bericht  Caspar 15.12.10 12:15

    Krishmurti >>> waarnemen zonder oordelen

    Het "blanco" waarnemen kan ik me niet goed voorstellen; je neemt waar met alle zintuigen.
    Kom ik met mijn vingers aan een hete kachel dan trek ik acuut mijn hand terug want die
    waarneming wordt "veroordeeld".
    Kijk ik naar een film of luister ik naar muziek dan heb ik mijn oordeel bij de hand : bevalt de
    waarneming niet dan draai ik de knop om.

    Als hij met waarnemen mediteren bedoelt zou het zo kunnen zijn dat je je oordeel uitstelt.
    avatar
    marmot


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  marmot 16.12.10 15:43

    Krishmurti >>> waarnemen zonder oordelen

    Caspar»»»»» Het "blanco" waarnemen kan ik me niet goed voorstellen; je neemt waar met alle zintuigen.
    Kom ik met mijn vingers aan een hete kachel dan trek ik acuut mijn hand terug want die
    waarneming wordt "veroordeeld".


    Marmot»»»»» Die kachel is heet op dat moment, van een kachel zou je immers kunnen verwachten dat hij heet is. Wat je dan zou veroordelen is het gedrag van jezelf. Als je beter had waargenomen Embarassed .

    marmot
    avatar
    Caspar


    Waarnemen. Empty Waarnemen

    Bericht  Caspar 16.12.10 16:55

    Marmot schreef :
    ......... van een kachel zou je immers kunnen verwachten dat hij heet is.........
    Jawel, dat zou je kunnen verwachten, maar ik wil bewijzen en dat met die hand dat is een van
    de methoden om zekerheid te krijgen. Ik wil onomstotelijke bewijzen want de mensen kunnen
    wel veel zeggen. En zo loop ik dus geregeld tegen de lamp!!!

    Gesponsorde inhoud


    Waarnemen. Empty Re: Waarnemen.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 22:57