Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Mariakat 23.10.10 14:06

    Dit in Amerika wel te verstaan.

    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Bij een enquête van het Pew Research Center onder bijna 3.500 Amerikanen bleken ongelovigen beter te scoren op vragen als 'Wat is de ramadan?' of 'Wie stond aan het begin van de Reformatie?' dan katholieken, joden en protestanten.

    Van de 32 vragen hadden atheïsten er gemiddeld 20,9 goed. Ook de joden (20,5) en mormonen (20,3) behaalden een plek in de top drie. Het slechtst scoorden de christenen. Protestanten wisten slechts 16 vragen en katholieken maar 14,7.
    Trouw
    Religie & Filosofie30 september 2010Joëlle Swart

    Dan denk ik gelijk:
    "Is dat hier in Nederland ook zo?"
    En
    "Hoe zou dat komen?"
    avatar
    Caspar


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Caspar 25.10.10 15:29

    Mariakat schreef:
    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wél geloven
    "Hoe zou dat komen?"
    Het lijkt me dat atheïsten en agnosten bewuster en kritischer in het leven staan dan
    de "gemiddelde" gelovige.
    Ze hebben door een kritische houding meer weerstand opgeroepen, zich ook beter moeten
    documenteren en zijn daardoor mogelijk ook alerter in hun optreden.

    Overigens heb ik de indruk dat op sites voor "Vrijdenkers"en "Atheïsten" wel blijk
    gegeven wordt van een soort bekeringingsijver, m.a.w. dat ze zich blijven afzetten
    tegen Geloof en "Gelovigen" als een onderbouwing van hun standpunt.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Mariakat 25.10.10 17:14

    Caspar schreef:
    Overigens heb ik de indruk dat op sites voor "Vrijdenkers"en "Atheïsten" wel blijk
    gegeven wordt van een soort bekeringingsijver, m.a.w. dat ze zich blijven afzetten
    tegen Geloof en "Gelovigen" als een onderbouwing van hun standpunt.
    Is jou dat ook opgevallen?
    Wat ik ervan mee krijg is, dat dit vooral diegenen betreft, die vroeger gelovig waren en nu niet meer, maar toch vanwege hun opvoeding hun enorme stempel die zij meekregen nog niet echt hebben afgeschud.

    Dan bedoel ik niet de stempel van de kennis van religies, maar de stempel van in een dwangbuis te hebben moeten leven.
    Al dan niet veroorzaakt door de religie zelf of door het milieu waarin ze leefden of nog steeds leven.

    De ex vrijzinnig gelovigen en de mensen, die opgevoed zijn in wat meer flexibele gezinnen (of omgeving), lijken vaak lang niet zo fanatiek anti religieus.
    Socrates
    Socrates


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Socrates 27.10.10 23:10

    Mariakat schreef:
    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wél geloven
    "Hoe zou dat komen?"

    Mariakat schreef dit niet, ze citeerde enkel. Nee, atheïsten en agnosten hebben niet meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Ze hebben vaak wel meer feitenkennis, meer boekenwijsheid. Maar godsdienstige kennis is geen feitenkennis, geen boekenwijsheid. Het is zelfkennis (en daarmee bedoel ik geen sociale intelligentie of EQ). Daarin blinken maar heel weinig mensen uit.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Mariakat 27.10.10 23:54

    Socrates schreef: Nee, atheïsten en agnosten hebben niet meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Ze hebben vaak wel meer feitenkennis, meer boekenwijsheid.
    Ik geloof toch wel dat dit in dit artikel zo wordt bedoeld.

    Maar godsdienstige kennis is geen feitenkennis, geen boekenwijsheid.
    Het is zelfkennis (en daarmee bedoel ik geen sociale intelligentie of EQ). Daarin blinken maar heel weinig mensen uit.
    Ik heb een vaag idee van waar je heen wil.
    Maar misschien kun je dit toch wat verduidelijken?
    Socrates
    Socrates


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Socrates 28.10.10 0:08

    Dat zal in dat artikel zeker zo bedoeld worden, maar ze verwarren feitenkennis met inzicht. Godsdienstige kennis draait om inzicht. Godsdienstige kennis is al een rare manier van omschrijven. Omtrent god is geen kennis mogelijk, alleen inzicht. Inzicht is niet over te brengen, men kan het alleen (voor zichzelf) verwerven. Alleen de werkelijke liefde voor het weten, creëert inzicht in de minnaar van het weten. Niets of niemand kan je daar bij helpen, het is een strijd in en met jezelf. Dat is ook de werkelijk betekenis van Israël; hij die worstelt met god, met zichzelf dus.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Mariakat 10.11.10 12:46

    Nieuwsgierig naar je eigen uitslag?
    Nieuwsgierig hoe u scoort? De quiz is te maken bij het Pew Research Center.
    http://features.pewforum.org/quiz/us-re ... /index.php
    Socrates
    Socrates


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Socrates 10.11.10 12:58

    Mariakat schreef:Nieuwsgierig naar je eigen uitslag?

    Nee, in het geheel niet.
    vck
    vck


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  vck 19.11.10 1:09


    Dan denk ik gelijk:
    "Is dat hier in Nederland ook zo?"
    ja


    En "Hoe zou dat komen?"

    dat noemen ze nadenken

    Gesponsorde inhoud


    Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Empty Re: Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 10:01