Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
Mariakat
marmot
6 plaatsers

    Heel klein maar machtig.

    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 11:57

    Hawking: buitenaards leven risicovol
    (Novum/AP) - Buitenaardse wezens bestaan, maar voor mensen kan het wel eens bijzonder riskant zijn als we ze tegenkomen. Dat is de strekking van een nieuwe documentaire van de Britse astrofysicus Stephen Hawking, die volgende maand in Groot-Brittannië wordt uitgezonden. Dat heeft Discovery Channel zondag gezegd.

    In de documentaire beweert Hawkings dat intelligent buitenaards leven vrijwel zeker bestaat. Hij waarschuwt echter dat een ontmoeting met deze wezens 'te riskant' kan zijn. Volgens de 68-jarige wetenschapper is een bezoek van buitenaardse wezens aan de aarde te vergelijken met de komst van Christoffel Columbus in de Amerika's. Dat 'liep ook niet erg goed af voor de inheemse indianen'.

    De meeste vormen van buitenaards leven zijn gelijk aan microben of kleine dieren, aldus Hawking, maar geëvolueerde levensvormen kunnen wel eens 'nomaden' zijn, 'die uit zijn op veroveren en koloniseren'.
    =====================================================================

    Mogelijk zijn zij al onder ons, maar te klein om te zien, anders dan door een microscoop.

    marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Mariakat 26.04.10 12:51

    SF.

    Marmot
    Ik kom er niet uit.
    Zo kan ik er niets mee en doe ik er ook niets mee.
    Ik begrijp de titel van deze discussie ook niet.
    Die moet de lading dekken.
    Je geen waarheden ontlenen aan SF.
    Hooguit speculeren en dat is voor mij geen wetenschap, maar koffiedik kijken.

    Doet Hawkin dat?
    Ik wil de context.
    Geef aub. de link naar de originele bron!
    Ik ga pas op zoiets serieus in als de bron voldoende betrouwbaar is.
    En als je die niet hebt, dan moet je toch vermelden, waar je deze zinnen vandaan hebt.
    Ik zie dat het meermaals geplaatst is op allerlei sites en forum, zoals hier.
    Dat voldoet niet.


    Laatst aangepast door Mariakat op 26.04.10 13:00; in totaal 2 keer bewerkt
    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 12:55

    .. SF ? Ook dat is mogelijk Mariakat


    gr.marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Mariakat 26.04.10 13:01

    Sorry.
    Je was er al snel. Laughing

    Ik had mijn bericht aangepast.
    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 13:15

    Een specifike bron kan ik niet aangeven Mariakat. Ik lees het artikeltje van de prof.Hawking en bedenk dat zgn eliens ook wel eens wezentjes kunnen zijn die wij ervaren als bv ziekteverwekkers, of zij leven in onze zeeen. ikzelf acht dat niet voor onmogelijk. Het kan zo zijn dat anderen daar al iets meer over gehoort of gelezen hebben. Als je zou beweren dat het een en ander niet mogelijk is vanwege afstand dampkring of anderszins, zou je kunnenn bedenken dat we niet weten wat we nog niet weten. Ikzelf sta open voor dat soort dingen.

    Marmot.
    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 13:31

    Jij hebt het over voldoende betrouwbaar Mariakat, wat is voldoende ? en betrouwbaarheid is immers toch ook een gevoel, zelfs wetenschappelijke resultaten blijken niet altijd de waarheid in te houden, ja en zo rol je ( helaas zou ik bijna zeggen ) van de ene vraag in de andere. Het lijkt wel een beetje op filosoferen Laughing

    marmot
    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 13:43

    "Heel klein maar machtig" Ik kwam op de gedachte Mariakat dat heel kleine dingen de wereld bevolking kunnen uitdunnen of of zelfs compleet uitroeien. Iets wat al vele malen is gebeurt. Ikzelf ben er niet bang voor, de dingen gaan toch zoals ze gaan zullen. Maar toch... een gewaarschuwd mens telt voor meer.

    Marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Mariakat 26.04.10 16:38

    Het lijkt wel een beetje op filosoferen Laughing
    Inderdaad Laughing
    Of fantaseren. Wink
    Dus misschien toch SF?

    marmot schreef:"Heel klein maar machtig" Ik kwam op de gedachte Mariakat dat heel kleine dingen de wereld bevolking kunnen uitdunnen of of zelfs compleet uitroeien. Iets wat al vele malen is gebeurt. Ikzelf ben er niet bang voor, de dingen gaan toch zoals ze gaan zullen. Maar toch... een gewaarschuwd mens telt voor meer.

    Marmot.
    Gedachten lopen inderdaad, waar ze kunnen lopen, Marmot.
    en inderdaad je weet vaak niet waar dat eindigt.

    Maar ik verwachtte dit niet in de topic titel.
    Dat is de aanhef, het begin, de gegevens.
    avatar
    marmot


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  marmot 26.04.10 16:52

    Het maakt het ook wel spannend Mariakat, al was DAT niet mijn bedoeling, ik heb het iets later proberen uit te leggen.

    gr.Marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Mariakat 27.04.10 22:34

    Geen idee waar Hawkin heen wil, maar deze videootjes zijn wel grappig.
    http://dsc.discovery.com/videos/stephen-hawking-aliens/?bcid=79109612001
    avatar
    asbest


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  asbest 12.05.10 20:59

    In de wetenschap is betrouwbaarheid niet een kwestie van gevoel maar van statistiek.

    Het is dezelfde kansrekening die Hawking e.v.a. doet besluiten dat er wel buitenaards leven moét zijn: Er zijn aan het firmament zo ontzettend veel melkwegstelsels, sterren, kometen, planeten en manen, dat er wel honderden of duizenden plaatsen moeten zijn waar zich leven kan ontwikkelen.

    De religie van de statistici is de klokvormige Gausscurve.

    Science Fiction is geen onzin of nutteloze fantasie aan het adres van filosofen. Het is een extrapolatie -in ordegrootte of in toepassingsgebieden- van bekende technische vermogens. Pas indien kan worden aangetoond dat die extrapolatie pertinent niet deugt, kan deze naar de prullenbak worden verwezen. Tot die tijd is het een legitieme voorspelling, net zoals de voorspelling van het weer. Die klopt niet altijd, maar daarom schieten we de weerman nog niet neer.
    Pangaea
    Pangaea


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Pangaea 07.06.10 14:33

    asbest schreef:
    Het is dezelfde kansrekening die Hawking e.v.a. doet besluiten dat er wel buitenaards leven moét zijn: Er zijn aan het firmament zo ontzettend veel melkwegstelsels, sterren, kometen, planeten en manen, dat er wel honderden of duizenden plaatsen moeten zijn waar zich leven kan ontwikkelen.

    En dan heb je het nog maar over het universum waar we zelf ergens in zweven.
    Waarom zou deze universum het enige zijn?
    avatar
    asbest


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  asbest 07.06.10 20:11

    Pangaea schreef; "Waarom zou deze universum het enige zijn?"

    Dát... is een kwestie van definitie. Filologie
    Met pogingen alomvattende zaken te bespreken, raken we nog al eens in de knoei. Als er meerdere 'universums' zouden bestaan, dan ontstaat al snel het verlangen om dat weer onder één naam te vangen, bijvoorbeeld het diversum.
    Socrates
    Socrates


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Socrates 10.06.10 11:18

    Pangaea schreef:
    asbest schreef:
    Het is dezelfde kansrekening die Hawking e.v.a. doet besluiten dat er wel buitenaards leven moét zijn: Er zijn aan het firmament zo ontzettend veel melkwegstelsels, sterren, kometen, planeten en manen, dat er wel honderden of duizenden plaatsen moeten zijn waar zich leven kan ontwikkelen.

    En dan heb je het nog maar over het universum waar we zelf ergens in zweven.
    Waarom zou deze universum het enige zijn?

    De huidige populaire visie op ons universum wordt voor het grootste deel bepaald door de theorie van een katholieke priester: de oerknal theorie. Maar dit is een nogal wankele theorie:

    https://www.youtube.com/watch?v=nl3Uj2UJjPA

    Ik neig naar de gedachte (die noch nieuw, noch origineel is) dat het universum zonder begin en zonder einde is, zowel in ruimte als tijd (logisch aangezien dit nogal nauw verbonden zaken zijn). Kortom god is niet dood, maar leeft.
    Pangaea
    Pangaea


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Pangaea 11.06.10 16:46

    asbest schreef:Pangaea schreef; "Waarom zou deze universum het enige zijn?"

    Dát... is een kwestie van definitie. Filologie

    Het was niet mijn bedoeling om hier taalkundig over te spreken, maar meer om aan te geven dat ons leefruimte (?) vele universa kent. Zodoende lijkt het mij óók aannemelijk dat er wel buitenaardse leven moet zijn. Bovendien is wel aardig om te vermelden dat buitenaardse leven waarschijnlijk wel iets anders is dan wat wij kunnen voorstellen. Denk ook maar eens aan de Gaia-hypothese.

    Of ons leefruimte nu meerdere universa kent of één zonder begin of einde, het is onvoorstelbaar groot.
    Socrates
    Socrates


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Socrates 11.06.10 19:47

    Voor zover ons bekend is er maar één universum. Al het andere is pure speculatie/fantasie.
    Pangaea
    Pangaea


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Pangaea 16.06.10 10:48

    Socrates schreef:Voor zover ons bekend is er maar één universum. Al het andere is pure speculatie/fantasie.

    Voor een reactie zie hier.
    Socrates
    Socrates


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Socrates 16.06.10 13:35

    Dan nog, elke meta ruimte is een onderdeel van het geheel. De afgescheidenheid is niet meer dan perceptie.
    Pangaea
    Pangaea


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Pangaea 18.06.10 12:30

    Socrates schreef:

    Ik neig naar de gedachte (die noch nieuw, noch origineel is) dat het universum zonder begin en zonder einde is, zowel in ruimte als tijd (logisch aangezien dit nogal nauw verbonden zaken zijn). Kortom god is niet dood, maar leeft.

    Pardon, maar zou je dit even kunnen toelichten?
    Die genoemde video is van slechte kwaliteit en voor mij dan niet de moeite waard.
    (Misschien een linkje naar de tekstvariant?)

    En dan tenslotte nog een verwijzing naar god?
    Socrates
    Socrates


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Socrates 18.06.10 12:46

    Bij het 'onderschrift' van de youtube kan je de doorverwijzingen vinden. Tekstversie: http://journalofcosmology.com/Cosmology4.html

    Wat is het probleem met een verwijzing naar 'dat wat god genoemd wordt'? Hetgene zonder begin en zonder einde. Is dat niet precies wat zowel Spinoza als Einstein ook als equivalent van god zagen?
    vck
    vck


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  vck 23.11.10 19:12

    marmot schreef:.. SF ? Ook dat is mogelijk Mariakat
    gr.marmot


    Inderdaad, de realiteit zou de spectaculairste Holywood SF film, wel eens ver kunnen overstijgen.
    Met de nieuwere telescopen zoals "Hubble", zijn er bijna ontelbare gelijkaardige stelsels gevonden,
    met ongeveer dezelfde omstandigheden zoals op aarde.
    En, van het geen we dus zeker zijn, leven op basis van carbon dioxide.
    Het is helemaal niet uitgesloten, dat er ook andere mogelijkheden zijn of bestaan.
    Er wordt met cijfers gegooid die ons petje te boven gaan.
    Met enige kansberekening, is zeggen, dat wij hier alleen zijn bijna hetzelfde als:
    " op het strand in zandvoort, liggen 5 zandkorrels".
    Het zullen er iets meer zijn.

    Hawking heeft dan ook gelijk, als hij zegt, dat er veel meer kans is, dat ze vijandig zijn, en koloniseren.
    Dan dat ze met ons, gezellig samen een biertje zullen drinken.

    Uiteindelijk, als ze hier komen zijn ze ook slimmer dan wij, of wat er hier op aarde op dat ogenblik was.
    Want, het is niet uitgesloten dat dit al lang geleden gebeurd is!

    En wijzelf bv. het resultaat zijn van een genetisch gewijzigd "iets".

    Er is uiteindelijk nog steeds "the missing link" wat betreft de "apen theorie".
    En ook het verschil in chromosomen lijkt nogal onlogisch.
    De aap, waar wij zogezegd vanaf stammen, heeft meer chromosomen dan de mens zelf.
    Er is dus een verschil van 2 chromosomen.
    Minder chromosomen, en toch intelligenter?
    Dit word dan weer logisch, als wijzelf, de creatie zouden zijn van een mix, van intelligenter leven,
    en iets "aapachtig" of half mensaap, wat hier op aarde toen leefde.


    Het is een boeiende theorie, die niet kan bewezen worden, maar vooral ook niet ontkracht!
    En dit is dus alleen maar een filosofie.
    MAAR, waar je toch uiteindelijk terecht komt, door het gebruik van "logica".

    Het is dus een optie, die gewoon realiteit kan zijn!
    Heb een filmpje gemaakt, te vinden op dit forum: Survival of the fittest(wickest)
    Daar is het besluit, dat er een kleine groep "mensen" is, die de massa onder controle heeft.
    Dit is een heel natuurlijk proces.
    Maar, wie er voor ons helemaal bovenaan staat?
    Dat zou inderdaad, misschien wel buitenaards kunnen zijn!

    Voor de gelovigen onder ons:

    De meesten hebben voor zichzelf nog nooit, hun "heilige" boek "volledig" gelezen.
    Ik raad jullie ten stelligste aan, dit toch een keer te doen.
    Dit boek, zou al jullie "fundamentele" vragen over het leven moeten beantwoorden.
    Na het volledig lezen van het boek (niet de stukjes in de school en de kerk),
    Hou je voor mijn part, heel wat meer vragen over, dan antwoorden!
    Anwoorden die je hebt gekregen, en die je in "sinter-klaas" stijl, moet aannemen.
    Enige verdere onderbouwing, is er helemaal niet.

    Vanuit dit standpunt, is het verhaal van Adam en Eva, met de "rib".(behoorlijk "sinter-klaas"niveau).
    Misschiem wel een beenmerg transplantatie die ze beschrijven.
    (niet makkelijk met wat klei en een stokje).
    Maar het zou zo maar kunnen, en opeens nog logisch zijn ook!

    Enkele dingen die in de "heilige" boeken staan, en met deze topic toch wel verband hebben:

    the fallen angels, the watchers, the Nephilim.
    those who from heaven came to earth.
    Zij die uit de hemel zijn nedergedaald.

    Het verhaal van de zondvloed wordt voorafgegaan door een korte tekst waarin vermeld wordt dat de zonen van God,
    (op te vatten als bovennatuurlijke machten of volgens sommigen gevallen engelen)
    zich de vrouwen van mensen namen en zich met hen vermengden.
    Hieruit kwamen de (Hebreeuws: nephilim) giganten, titanen of reuzen voort,
    waaraan ook elders in de Bijbel wordt gerefereerd.

    Dit zou die "creatie" kunnen zijn van een mix, van intelligenter leven,
    en iets "aapachtig" of half mensaap, wat hier op aarde toen leefde, en wij nu afstammeling of gedeeltelijk,
    afstammeling van zijn.

    Er zijn verschillende van die "heilige" boeken,
    Maar telkens worden de eventuele "buitenaardse" fasen "anders" vertaald.
    Alsof het lijkt dat ze door de tijd heen, belang hebben om meer achter te laten.
    (voor de denkers onder ons, dit gebeurt nu ook constant met onze "geschiedenis" bv.)

    Het lijken gewoon wel andere "uitgaven" door de tijd heen.
    De Thora
    The book of Enoch
    Genesis
    En dan zitten we zo bij onze eigenste "heilige boek".
    De bijbel en de koran,een pot nat, en heeft van oorsprong dezelfde "bron".
    Dat is duidelijk als je beide leest.


    In ancient Aram, the constellation was known as Nephila, Orion's descendants were known as Nephilim
    Dit komt van http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(constellation)
    The Bible mentions Orion three times: Job 9:9 ("He is the maker of the Bear and Orion"),
    Job 38:31 ("Can you loosen Orion`s belt?"), and Amos 5:8 ("He who made the Pleiades and Orion").
    In ancient Aram, the constellation was known as Nephila, Orion's descendants were known as Nephilim.[18]

    the fallen angels, the watchers, the Nephilim.
    those who from heaven came to earth.
    Zij die uit de hemel zijn nedergedaald.
    Zouden dus levende wezens zijn! Afkomstig van Orion.



    Voor de "vrijdenkers":

    Voor mij is een vrijdenker, iemand die niet gevangen zit in de "eerste val", het "geloof".
    Lees de post over "geloof en de gevaarlijke gevolgen".
    De niet gevangene, is een "vrijdenker".
    (ik hou van logica, en van die 360 graden View)

    Er blijkt duidelijk een link te zijn, tussen de giza pyramides, en de Orion's belt.
    Dus warm is het wel.
    https://www.youtube.com/watch?v=j27KaaNg7JM

    Gesponsorde inhoud


    Heel klein maar machtig. Empty Re: Heel klein maar machtig.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 07.05.24 1:59