Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Stockholm-syndroom

    avatar
    marmot


    Stockholm-syndroom Empty Stockholm-syndroom

    Bericht  marmot 23.04.10 11:57

    Zou het stockholm-syndroom ( in welke vorm dan ook ) iets van doen hebben met het jezelf "ontslachtofferen "?

    Ik lees iets over het stockholm-syndroom en heb begrepen dat dit onder extreem angstige en levensbedreigende
    omstandigheden ontstaat.

    Of is het een gekend verschijnsel ?


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  Mariakat 23.04.10 13:19

    Het Stockholm syndroom

    Aangenomen wordt dat het Stockholmsyndroom tot ontwikkeling kan komen in een omstandigheid waar de gijzelnemer absolute controle over de gegijzelde kan uitoefenen en binnen die absolute controle voorziet in de basisbehoeften van het slachtoffer, bijvoorbeeld door het geven van voedsel of beschutting. Voor buitenstaanders is dit een paradoxale situatie, omdat het ook bij de gegijzelde bekend is dat hij zich slechts in een afhankelijke situatie bevindt als gevolg van de acties van de gijzelnemer.

    [quote="Marmot")Zou het stockholm-syndroom ( in welke vorm dan ook ) iets van doen hebben met het jezelf "ontslachtofferen "?[/quote]

    Als ik de verklaringen lees, komt het op mij over dat het een manier is om zich juist te "ontslachtofferen".
    Een kunstmatige manier om het "lijden" om te zetten in een "normaal" leven.


    Laatst aangepast door Mariakat op 23.04.10 18:49; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    marmot


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  marmot 23.04.10 17:18

    [quote="Marmot")Zou het stockholm-syndroom ( in welke vorm dan ook ) iets van doen hebben met het jezelf "ontslachtofferen "?[/quote]

    Mariakat zegt....Als ik de verklaringen lees, komt het op mij over dat het een manier is om zich juist te "ontslachtofferen".
    Een kunstmatige manier om het "lijden" om te zetten in een "normaal" leven.

    Jij zegt mariakat "komt het op mij over "

    Ikzelf zie het als ook een middel om de controle over het leven niet te verliezen,.

    Zoiets gebeurt ( heb ik eens ? vernomen ) ook met vrouwen die door hum man worden mishandeld en zichzelf daar de schuld voor toerekenen, met het idee dat ze daarmee zelf de controle houden over de gebeurtenissen.

    marmot
    avatar
    marmot


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  marmot 23.04.10 18:05

    Ik bedenk net dat er nog een andere invalshoek is.

    Misschien kies je wel voor de gyzelingnemer als je hebt vernomen van de Gyzelaar(s) dat de gyzeling een wanhopige laatste poging is om gehoort te worden voor hun zaak.. Vaak worden gyzelaars of kapers als terroristen afgeschilderd door de pers en/of overheid.

    marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  Mariakat 23.04.10 19:01

    Er is een fout ingeslopen in de quote die ik niet verbeterd krijg.
    Maar "soit"

    Ook heb ik jou verkeerd gelezen.
    Jij zei al "ontslachtofferd", zoals ik nu lees.
    en dat bedoelde ik dus ook.
    Daarmee zijn we het eens.

    Ik bedenk net dat er nog een andere invalshoek is.

    Misschien kies je wel voor de gyzelingnemer als je hebt vernomen van de Gyzelaar(s) dat de gyzeling een wanhopige laatste poging is om gehoort te worden voor hun zaak.. Vaak worden gyzelaars of kapers als terroristen afgeschilderd door de pers en/of overheid.
    Vaak is het wel zo dat je, om de situatie te kunnen accepteren, probeert te begrijpen, waarom je gegijseld wordt.
    Begrip is niet zo moeilijk, omdat de meeste gijselaars een reden hebben om jou te gijselen.
    Vaak is het ook niet persoonlijk bedoeld, maar ben jij het gereedschap.
    Maar ook al begrijp je alles, daarom is het nog wel een misdaad tegen jou en is het normaal, dat je zou reageren met protest en agressie en niet met begrip en verschoning van jou gijselaar.

    Vergelijk het met de woorden en dader van een kinderverkrachter, die zegt zoveel van je te houden en daarom dat op alle manieren wil uiten.
    Dat de omgeving dat niet begrijpt maar jij wel, want jij ziet toch elke dag weer de uiting van zijn liefde.
    Een kind wil en kan dat begrijpen, maar ondertussen moet het wel alle voor het kind afschuweloijke handelingen doen of ondergaan.

    Kun je je voorstellen, dat als het kind dit oplost met het creeeren van een Stockholm syndroom, het voor het leven emotioneel en rationeel verknipt wordt en blijft?

    Begrip kan veel verklaren, maar mag nooit doorslaggevend zijn om iets goed te praten.
    en dat is wat de mens met een stockholmsyndroom doet.
    avatar
    marmot


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  marmot 23.04.10 19:53

    Niet alle middelen heiligt het doel Mariakat,..... maar toch.....soms... als ik hoor van kafkiaanse toestanden. Shocked

    marmot.

    Gesponsorde inhoud


    Stockholm-syndroom Empty Re: Stockholm-syndroom

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 07.05.24 19:17