Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Zelfbeschikking

    avatar
    Caspar


    Zelfbeschikking Empty Zelfbeschikking

    Bericht  Caspar 11.02.10 0:26

    Zelfbeschikking
    -----------------
    Nederlanders boven de zeventig die het leven moe zijn, moeten met hulp een
    einde aan hun leven kunnen maken. De initiatiefgroep Uit Vrije Wil probeert
    dat via een burgerinitiatief bereiken.

    De groep bestaat onder anderen uit cabaretier Paul van Vliet, politicus Hedy
    d'Ancona en neurobioloog Dick Swaab. Op Youtube en op de website van het
    Humanistisch Verbond vertellen zij over hun betrokkenheid bij de actie.

    Zij willen, samen met het Humanistisch Verbond en de Nederlandse Vereniging
    voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), dat stervenshulp aan ouderen bij
    'voltooid leven' niet langer strafbaar is. Het plan werd op dinsdag 9 februari
    gepresenteerd tijdens 'De week van het voltooid leven'.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Tweede Kamer
    Uit Vrije Wil is van plan het burgerinitiatief met de daarvoor benodigde steun
    in het voorjaar aan de Tweede Kamer aan te bieden. Een ieder de achter dit
    initiatief staat wordt opgeroepen om daadwerkelijk steun te betuigen en zich te
    melden op de website van Uit Vrije Wil.
    Op de website van het Humanistisch Verbond en op het Youtubekanaal "Uit Vrije Wil"
    zijn boodschappen van de ambassadeurs van het burgerinitiatief te bekijken.

    Professionele hulp
    Paul van Vliet: "Ik ben lid geworden van de initiatiefgroep omdat ik, als ik mijn
    leven voltooid acht, als er geen sprankje hoop meer is, uit vrije wil mijn leven wens
    te beëindigen. Met professionele hulp en op een manier die is verankerd in de wet."

    Emancipatie
    Voor Hedy d'Ancona is haar betrokkenheid bij het initiatief een logisch en belangrijk
    vervolg van alles wat zij in haar leven heeft gedaan. "Het begon met de emancipatie
    van vrouwen. Daarop volgde de emancipatie van migranten en ouderen. Het sluitstuk op
    de emancipatie van de samenleving is dat wanneer je het leven voltooid acht, je dat ook
    kunt aangeven en dat je dan adequate hulp krijgt. Helaas is het nog niet zo ver."

    Baas in eigen brein
    Hoogleraar neurobiologie Dick Swaab wil baas zijn in eigen brein. "Ik neem belangrijke
    beslissingen over mezelf graag zelf. Ik wil baas in eigen brein zijn. Het is mij twee
    keer niet gelukt, een keer bij mijn conceptie en een keer bij mijn geboorte, en in de
    laatste fase van mijn leven zal mij dat niet weer gebeuren."

    Enthousiaste reactie HV
    Het Humanistisch Verbond (HV), reageert bij monde van directeur Ineke de Vries en
    voorzitter Rein Zunderdorp positief op het Burgerinitiatief Voltooid Leven. "Ik vind
    het fantastisch dat burgers in Nederland publiekelijk deze discussie willen aangaan
    en het niet overlaten aan juristen, de politiek en artsen", zegt De Vries.

    De reacties van Ineke de Vries, Rein Zunderdorp en de NVVE zijn te bekijken op het weblog
    "Mag ik Dood".

    HUMAN
    zendt in het kader van 'De week van het voltooid leven' op woensdag 10 februari de
    documentaire Ongeneeslijk Oud uit, over een bejaarde vrouw die zich voorbereidt op
    de zelfgekozen dood.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    http://www.human.nl/index.php?pg=nws&nwsid=5589

    http://weblogs.hollanddoc.nl/magikdood/
    avatar
    Caspar


    Zelfbeschikking Empty Ongeneselijk oud

    Bericht  Caspar 11.02.10 19:52

    http://player.omroep.nl/?aflID=10632058
    avatar
    Caspar


    Zelfbeschikking Empty Plicht tot leven ??

    Bericht  Caspar 18.02.10 18:35

    "Wij vinden dat mensen die ouder zijn dan 70 zelf mogen bepalen hoe ze hun leven inrichten",
    zegt HV-voorzitter Rein Zunderdorp over het debat dat zijn vereniging en de NVVE willen
    aanzwengelen. "Zij mogen zelf bepalen hoe en wanneer ze willen sterven. Niemand heeft de
    plicht tot leven. We erkennen daarbij expliciet dat een menselijk leven uit meer bestaat
    dan een lichamelijk bestaan."

    http://www.human.nl/?pg=dos&dosid=28&dosnwsid=5584
    avatar
    Caspar


    Zelfbeschikking Empty Plicht tot leven ?

    Bericht  Caspar 19.02.10 19:27

    Hebben we om het leven gevraagd ?

    ............. nee.........

    we zijn door een duistere oorzaak tot leven gekomen...........
    en daar staan we dan.....en bevalt het ??.....de moeite waard ??...........
    en als het niet bevalt, als het leven alleen lijden en treurnis is, mag ik dan weg ??

    moet ik toestemming vragen ??......waarom en aan wie??
    moet ik eerst zeventig zijn ??..... waar blijft mijn zelfbeschikking ??
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Mariakat 19.02.10 22:42

    Als je dit zegt, denken mensen dat je zielig bent, of ziek.
    Dan moet je naar de dokter en ze willen, dat je therapie krijgt.
    Want bij je volle verstand zeggen dat je je leven beu bent, dat doe je toch niet.

    Mensen die echt niet meer willen leven worden niet serieus genomen.
    Als je er zelf een eind eind aan maakt, ben je een egoïst, want je belast er je nabestaanden mee.

    Wie is er nou zielig?
    Wie heeft de realiteit nu uit het oog verloren?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Mariakat 23.02.10 13:58

    Op een ander forum las ik:
    *** schreef:
    De grote kunst is om dit zgn. zelfbeschikkingsrecht te splitsen in delen die een samenleving als zodanig, niet raken- -en andere delen die een samenleving wél raken.
    En dan stuit je op hypocrisie die allerlei onderbuikgevoelens v.d. samenleving moeten afdekken met indoctrinatie(s)!

    Mijn reactie:
    Zoals hier in Zeeland vanochten:
    Nieuwsvoorziening, die de waarheid meldt of de wereld wil afschermen van de volle waarheid.

    De aanvullingen komen dan via de reacties.
    Waar of niet waar van het bericht van vanochtend in dit geval doen niet ter zake bij dit onderwerp.
    http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12959

    WISSEKERKE - Op de overgang bij de Wissekerkseweg in het Zuid-Bevelandse Wissekerke heeft vanochtend een aanrijding plaatsgevonden met een trein.

    Op de overgang werd rond 11.20 uur een persoon aangereden. De brandweer en de ambulancedienst werden opgeroepen om hulp te verlenen, maar het slachtoffer overleed ter plekke. De technische recherche gaat het ongeluk onderzoeken.

    Reacties:
    Anoniem (23-2-2010 om 12:21 uur)
    Tijd dat er gestopt gaat worden met deze manier van zelfdoding. 5-6 stuks in 4 weken tijd op traject Vlis-Roos. Denk alleen eens aan machinisten, conducteurs, pol-brandw-ambu & omstanders. Als je er al uit wil stappen, pak dan een doos pillen, of de zeelandbrug. Veel minder overlast in elk geval.. Dr.acula (23-2-2010 om 12:17 uur)

    Verschrikkelijk !!!!!!! Hoeveel nog dit jaar. Ik hoop dat de hulpverlening nu eens achter haar oren begint te krabben, en de drempel eens aanzienlijk gaat verlagen voor signalen van mensen die op het randje zitten. Alle sterkte en medeleven aan de berokkende. Tholenaar (23-2-2010 om 12:14 uur)

    Niet wéér he! Anoniem (23-2-2010 om 12:12 uur)
    Het zoveelste alweer dit jaar. Ik wens alle nabestaande heel veel sterkte in deze tijd en hoop dat mensen die een reactie willen geven eerst nadenken voordat ze een reactie geven
    avatar
    Caspar


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Caspar 23.02.10 15:30

    Het zoveelste alweer dit jaar

    Volgens het CBS zijn het er ruim 180 per jaar, dwz het gebeurt om de andere dag.
    Ik wens de machinisten (en alle anderen) die er mee te maken krijgen: sterkte.

    Zelfdoding in Nederland 1500 a 1600 per jaar); dit betekent ruim één procent van
    het aantal overlijdens per jaar (ca 135000).
    Hoeveel van deze mensen hebben hulp gevraagd/gekregen ?

    Een statistisch overzicht van het CBS:

    http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/84CFEED4-01C2-4FE4-9F81-44DF3F43728F/0/2007k4b15p73art.pdf
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Mariakat 01.04.10 16:32

    Hoe actueel is dit topic.

    Door de dood van de tante van Frans Bauer en de wel of niet aanklacht van zijn oom is de discussie over dit onderwerp uit de taboesfeer getrokken.
    31-3-10
    http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/6480224/Oom-en-tante-Bauer-wilden-samen-sterven.ece
    FIJNAART - Doortje (60) en Giel de Krom wilden gezamenlijk een einde aan hun leven maken. Dat heeft de 59-jarige oom van zanger Frans Bauer dinsdag vanuit zijn ziekenhuisbed aan de politie verteld.
    http://www.omroepbrabant.nl/?news/1342681053/Oom+Bauer+voorlopig+niet+verdacht+van+moord.aspx
    Vrienden en kennissen zouden de krant hebben verteld dat de man en vrouw uit het leven wilden stappen vanwege hun slechte gezondheid. Zo leed de oom van de zanger aan een ernstige aandoening aan de alvleesklier, was hij depressief en werkloos. De tante had epileptische aanvallen en eerder was bij haar kanker geconstateerd, aldus de landelijke krant.
    1-4-10
    http://www.omroepbrabant.nl/?news/1343961123/Oom+Frans+Bauer+aangeklaagd+voor+moord.aspx
    HILVERSUM - De oom van Frans Bauer wordt waarschijnlijk aangeklaagd wegens moord. Dat voorspelde advocaat Bram Moszkowicz woensdagavond in RTL Boulevard. De reden hiervoor is de afscheidsbrief die hij achter liet.
    De oom van Frans Bauer werd dinsdag door de politie gehoord. Volgens de politie is er vooralsnog geen aanleiding om hem aan te houden.
    Socrates
    Socrates


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Socrates 10.06.10 11:25

    Het zijn de mensen met (te) weinig zelfkennis die anderen zelfbeschikking onthouden.

    Gesponsorde inhoud


    Zelfbeschikking Empty Re: Zelfbeschikking

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 06.05.24 13:14