Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Pangaea
    Pangaea


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Pangaea 17.11.09 16:30

    Deze mooie psychosofische overdenking wil ik u niet achterwege laten.
    Over genomen uit Trouw van dinsdag 10 november 2009.

    Over schaamte, schuld en het eten van de verboden vrucht.

    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Door Jean-Jacques Suurmond

    Uw dienaar hield een lezing over schuld en schaamte op een congres van Reunitas Reformata Quia Reformanda. U begrijpt dat we hier verre zijn van lichtzinnige spiritualiteit. Dit publiek wortelt robuust in de protestante traditie.

    Voor de zekerheid in mijn zwarte jasje gestoken, legde ik uit dat de zondeval niet zozeer veroorzaakt werd door schuld, maar door schaamte. Lang geleden is dit voor theologen en psychologen verborgen gebleven. Dat is eigen aan schaamte: mensen praten daar moeilijk over. Schaamte verbergt zich achter andere emoties, zoals angst, schuld, woede of verongelijktheid.

    Kijk, dat Adem en Eva in het paradijs die verboden vrucht aten, valt onder de kleine criminaliteit. Hadden ze hun schuld aan God bekend, dan hadden ze weer ontspannen met hem kunnen wandelen in de avondkoelte. Want vergeven, dat is God's specialiteit. Hij loert voortdurend vanachter de bosjes om een emmer vergeving, genade en andere hemelse lekkernijen over ons uit te storten.

    Maar wat deden Adem en Eva? Ze dachten niet: ik heb iets slechts gedaan, maar: ik ben slecht. Met andere woorden, ze gingen zich schamen. Dat maakt het moeilijk om schuld te bekennen. Terwijl schuld ons naar de ander drijft om de schade te herstellen, maakte schaamte passief. Adem en Eva werden 'bang' voor God. Ze maakten van God een oordelende toeschouwer.

    In werkelijkheid werden zij hun eigen kritische beoordelaar. Wie zich schaamt slaat de ogen neer, verliest het contact met de ander en bekijkt zichzelf. Schaamte veroorzaakt een tweedeling waarin 'ik' tegen 'mijzelf' zegt: jij bent waardeloos, en 'mijzelf' daarop braaf antwoordt: je hebt gelijk. Wie zich schaamt kan zich niet voorstellen dat hij of zij vergeven en aanvaard wordt. Het enige dat erop zit is te verdwijnen: 'ik kan wel door door grond zakken' zeggen we dan. Of zelfs: 'ik schaam me dood.'

    Volgens oude schilderijen verborgen Adam en Eva hun schaamdelen achter nauwkeurig geplaatste vijgenblaadjes en kropen weg. God zoekt hen en spreekt hen aan op hun daad. Want echte vergeving begint altijd met het verantwoordelijk houden van de schuldige. Wat doet Adam? Hij schuift de schuld af op Eva. Ze wordt de zondebok: 'de vrouw die u mij hebt gegeven, die heeft mij van die vruchten laten eten'. Met dit gedrag vergroot hij zijn schuld.

    Van schuld komt schaamte; van schaamte komt meer schuld. Adam doet met Eva wat blijkens onderzoek ruim een kwart van de Nederlanders vandaag met allochtonen doet. In onze 'life is what you make it'-cultuur lukt het hen niet zo goed om iets van hun leven te maken en ze voelen zich buiten de samenleving staan. Met andere woorden: ze schamen zich. Boos en verongelijkt dumpen ze de schuld op andere, zoals 'vreemdelingen'.

    Dit zondebokmechanisme, het gevolg van schaamte, is dan ook de kern van de oude verzoeningsleer van Anselmus. Hoewel een roomse bisschop, is zijn theologie bij mijn gehoor populair: Christus droeg plaatsvervangend onze schuld en boette daarvoor aan het kruis. Maar schuld is altijd persoonlijk en kan niet afgeschoven worden. Dat is volgens de Bijbel en de joodse traditie precies de waardigheid van de mens.

    Wel kun je zeggen dat Christus de gevolgen van onze schuld op zich neemt. Dat is het hart van alle vergeving: je neemt de gevolgen van de stommiteit van de ander op je en draagt die weg om een nieuw begin mogelijk te maken. Daarmee word je natuurlijk niet zelf schuldig.

    Schuld pepert ons in dat er een morele orde is waaraan we ons te houden hebben. Schaamte daarentegen beschadigt het vertrouwen in een ordelijke wereld die als verwarrend en zinloos wordt ervaren – vol vijandschap, pijn, dorens en distels. Door schaamte kunnen Adam en Eva geen schuld bekennen. Dat is de betekenis van de vloek die als een schrale wind over de gevallen wereld jaagt: er kan geen nieuw begin worden gemaakt.

    Toch is er ook gezonde schaamte. Die wijst zelf de weg terug naar het paradijs. Gezonde schaamte komt dichtbij schroom voor de heilige: ze doet de schoenen af en bewaakt de heilige grond in elk mens, daar waar we ons het meest naakt en kwetsbaar voelen. Dit is het verloren paradijs van de onschuld dat velen vandaag zoeken in spiritualiteit. Het gaat om het besef van de eigen sterfelijkheid, beperkingen en schuld: om de hoop gezien en aanvaard te worden: om empathie en mededogen; om het verlangen naar oprechtheid, toewijding en trouw – ja, naar overgave.

    Na de lezing was er een borrel, want dat is ook reformatorisch. Een passerende dame stoot tegen mijn elleboog, zodat de inhoud van mijn glas over het colbertje van mijn gesprekspartner vliegt. Een frons kruipt als een slang over zijn voorhoofd.
    Impulsief reageer ik 'Die vrouw daar, die heeft...'
    Ik val stil. Bloos ik?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Mariakat 17.11.09 23:08

    Mooi stukje
    Ook een manier om het te bezien.
    avatar
    Caspar


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Caspar 18.11.09 12:22

    Pangaea schreef:'de vrouw die u mij hebt gegeven, die heeft mij van die vruchten laten eten'.
    en ook : 'Die vrouw daar, die heeft............'
    mannen schuilen toch niet altijd achter een vrouw ?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Mariakat 18.11.09 12:52

    Ik ga er vanuit dat het een metafoor is.
    In de metafoor is het de sterke en degene, die verantwoordelijk is voor zijn daden, die de schuld geeft aan de zwakke en aan de verleiding, die er verantwoordelijk voor is dat hij de fout in gaat.
    avatar
    Caspar


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Caspar 18.11.09 13:57

    Mariakat schreef:In de metafoor is het de sterke en degene, die verantwoordelijk is voor zijn daden, die de schuld geeft aan de zwakke en aan de verleiding, die er verantwoordelijk voor is dat hij de fout in gaat.
    dat is niet alleen in een metafoor; hoevaak gebeurt het in de werkelijkheid
    dat de schuldige "mea culpa" zegt en zijn/haar hoofd op het hakblok legt ?
    dat gebeurt pas na uitvluchten en afschuiving van verantwoordelijkheid.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Mariakat 18.11.09 14:46

    Vandaar dat ik die metafoor uit de Bijbel dan ook zo goed vind. Very Happy
    Van alle tijden dus.
    avatar
    Caspar


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Caspar 19.11.09 3:32

    Mariakat schreef:Vandaar dat ik die metafoor uit de Bijbel dan ook zo goed vind. :D
    Van alle tijden dus.
    er zijn veel metaforen in de bijbel met filosofische en psychologische
    betekenis. verhalen die levenservaring en mensenkennis etaleren.
    we stellen hun waarde wel op prijs maar we gaan eerst, zonder die kennis
    gehinderd,tekeer. zodra het fout loopt gaan we nadenken.
    Pangaea
    Pangaea


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Pangaea 19.11.09 15:27

    Caspar schreef:Zodra het fout loopt gaan we nadenken.

    Zo gaat het vaak inderdaad.
    De mens (ik) heeft de neiging om op een automatische piloot te willen vliegen.
    Wanneer alle noodlampjes in de cockpit beginnen te branden, dan moet er ingegrepen worden (dat kan ook nog een tijdje duren).

    Gesponsorde inhoud


    Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit Empty Re: Het eten van die verboden vrucht is kleine criminaliteit

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 12.05.24 22:33