Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Zoeken en vinden

    Pangaea
    Pangaea


    Zoeken en vinden Empty Zoeken en vinden

    Bericht  Pangaea 24.08.09 15:37

    Seeking means: to have a goal;
    but finding means: to be free, to be receptive, to have no goal.


    Hermann Hesse

    Volgens mij kan je je hele leven niet invullen met alleen de dingen die je 'zeker weet' (rationaliteit).
    Je moet ook vertrouwen hebben op de dingen die je sensitief en open hebt ervaren.
    Deze synthese zorgt voor een betrouwbare (weten) en een 'open' en 'vrije' leven.
    avatar
    Caspar


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Caspar 24.08.09 18:54

    Pangaea schreef:Volgens mij kan je je hele leven niet invullen met alleen de dingen die je 'zeker weet'
    soms is het leven een avontuur, geniet ervan.
    Socrates
    Socrates


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Socrates 28.08.09 21:20

    Om te vinden wat je zoekt, moet je plekken waar je niet wil zijn niet overslaan.
    Pangaea
    Pangaea


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Pangaea 02.09.09 23:16

    Ik bedoelde deze topic meer hierom:

    De spirituele weg van zuivering houdt in dat het verstand minder dominant wordt, ten gunste van het gevoel, de intuïtie en verbeelding. Dat geeft een helderder zicht op de werkelijkheid. Ook nieuwe wetenschappelijke kennis is bijna altijd het resultaat van een niet-rationele ’sprong’ van de verbeelding. Als een openbaring. Uit Kennen doe je niet alleen met het verstand

    Of zoals deze:

    Het schoonste en diepste gevoelen dat wij kunnen ondergaan, is het ervaren van het mystieke. Het is de kracht van alle ware wetenschap. Wie dit gevoelen onbekend is, wie niet langer in verwondering en verbijstering kan staan, is zo goed als dood. Einstein

    Wie herkent hier iets in?
    Socrates
    Socrates


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Socrates 03.09.09 12:28

    Ik herken daar (een deel van) mijn eigen (geestelijke) weg in. Mijn opmerking was bedoeld te zeggen dat je de hoeken van je denken (en dus ook voelen!) waar je liever niet zou gaan, vooral niet moet overslaan, wil je de weg van jezelf vinden/kennen volledig afleggen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Mariakat 24.09.09 0:22

    Ook een vrije associatie van mij, als reactie.
    Misschien niet wat er bedoeld wordt.

    Zoeken kun je alleen met een beeld voor ogen van wat je zoekt.
    Het onbekende zoeken is niet mogelijk.

    Het spontaan iets oppikken en iets nieuws ontdekken, als je het tegenkomt, kan idd. alleen met een "open mind".
    Dus met een ongekleurde bril.

    Gesponsorde inhoud


    Zoeken en vinden Empty Re: Zoeken en vinden

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.04.24 18:22