Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+3
marmot
Tomas
joaddan
7 plaatsers

    liefde

    joaddan
    joaddan


    liefde Empty liefde

    Bericht  joaddan 31.05.09 14:59

    Wat is liefde? Ga googelen en je komt op honderd items....Wat is liefde volgens jullie?
    Tomas
    Tomas


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Tomas 31.05.09 17:54

    Volgens mij vinden we liefde in het dualisme en dan in de aantrekkingskracht tussen twee tegengestelden.

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  joaddan 31.05.09 19:38

    Question Question Question zoheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...en dan in het gewoon ABN alsjeblieft?
    avatar
    marmot


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  marmot 31.05.09 19:55

    Liefde is een geschenk van God. Smile


    marmot
    Tomas
    Tomas


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Tomas 01.06.09 0:53

    joaddan schreef:Question Question Question zoheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...en dan in het gewoon ABN alsjeblieft?

    In gewoon ABN ??? dan is het alles wat volgens Google door moet gaan voor "liefde".
    Als we dè LIEFDE zouden kunnen omschrijven dan zou men het ook kunnen kopen.

    Tomas
    avatar
    Phinch


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Phinch 01.06.09 13:33

    Je kan het ook kopen, maar alleen in de speciaalzaak.

    http://www.allthelyrics.com/lyrics/jaap_fischer/sprookje-lyrics-1129908.html
    avatar
    marmot


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  marmot 01.06.09 13:52

    Zou je kunnen leren lief te hebben ?

    marmot
    avatar
    Phinch


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Phinch 01.06.09 14:27

    Als je zijn cd koopt misschien wel. Hij is in ieder geval niet te kopiëren op internet, zijn video"s worden altijd onmiddellijk van youtube afgehaald. Wij kenden vroeger zijn repertoire helemaal uit ons hoofd en als we dan met zijn zessen in ons volkswagentje gepropt zaten dan zongen we met zijn allen het hele joop fisher repertoire, nu heet hij trouwens visser. Daarnaast had ik ook een eigen bescheiden repertoirtje met kabouterliedjes. Het bekendste lied uit mijn repertoire heb ik laatst nog eens doorgenomen met mijn vriendinnetjes van de lagere school. Ik zal het je niet onthouden:
    vrouw pie is dood, waar is ze aan gestorven, vrouw pie is dood, hartstikke dood.
    en dan komen er allerlei wetenswaardigheden waar ze dan precies aan gestorven is, een klompvoetje, een zwerende vinger etc.
    ik kan de kabouterij echt bij iedereen aanbevelen, je leert er mooie knopen leggen, net zoals bij mijn zeilcursus, eigenlijk ben ik echt wel een expert in knopen leggen.
    Pangaea
    Pangaea


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Pangaea 01.06.09 17:27

    Liefde is geen concept, maar een diep gevoel van emotie (devotie).
    Tomas
    Tomas


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Tomas 02.06.09 17:23

    marmot schreef:Zou je kunnen leren lief te hebben ?

    marmot

    Misschien als je je aard zou kunnen veranderen, maar waarom zou iemand het willen leren?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  joaddan 02.06.09 20:07

    Tomas schreef:
    marmot schreef:Zou je kunnen leren lief te hebben ?

    marmot

    Misschien als je je aard zou kunnen veranderen, maar waarom zou iemand het willen leren?

    Tomas

    Leren liefhebben: als je geen voorbeeld in de liefde gehad hebt, zul je het moeten leren denk ik. Ook als je geen liefde hebt gehad, kun je het wel voelen of geven, maar soms heb je wat meer handreikingen nodig hebben. Maar liefde is er ook in meegebakken gelukkig.
    avatar
    Phinch


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Phinch 03.06.09 8:33

    Jouw toverstokje heeft hier mooi het woordje 'willen' weggetoverd maar waarom zou je willen leren liefhebben?

    Eerst MOET je leren, in mijn geval bleek strokarton uit oost-Groningen achteraf gezien wel een leerzame toevalstreffer.
    Later MAG je dan leren, de vrijwilligheid hiervan vind ik liefde.
    avatar
    marmot


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  marmot 04.06.09 15:45

    Tomas schreef:
    marmot schreef:Zou je kunnen leren lief te hebben ?

    marmot

    Misschien als je je aard zou kunnen veranderen, maar waarom zou iemand het willen leren?

    Tomas


    Waarom zou je willen leren liefhebbeb ?? Liefde maakt mild, mededogend, begripvol,is de weg naar harmonie en verdraagzaamheid, en ook nog een noodzakelijkheid om als mens en mensheid te overleven.En al wat we nodig hebben volgens velen EN de boys van de beatels. Smile


    marmot.
    Tomas
    Tomas


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Tomas 04.06.09 16:42

    marmot:
    Waarom zou je willen leren liefhebbeb ?? Liefde maakt mild, mededogend, begripvol,is de weg naar harmonie en verdraagzaamheid,

    Volgens mij máákt de liefde niets, liefde IS mild, mededogend, begripvol en de weg van harmonie en verdraagzaamheid. Verder kunnen we ons natuurlijk wel voordoen als mild, mededogend, begripvol etc.,dan lijkt het net of we liefhebben. Very Happy

    Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Mariakat 04.06.09 17:58

    marmot schreef:Zou je kunnen leren lief te hebben ?
    marmot
    Ik denk het wel.
    Als je oog hebt voor het positieve in dingen en personen.
    Dat zijn de noodzakelijke ingredienten.
    Zo noodzakelijk, omdat het het negatieve, wat altijd aanwezig is, overruled.

    Sommige mensen kunnen dat van nature.
    Anderen, als hen daarop gewezen worden en als ze bereid zijn het ook te willen (leren) zien.
    Vaak zijn we horende doof en ziende blind.
    joaddan
    joaddan


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  joaddan 04.06.09 19:42

    Ik vind liefde soms moeilijk en ingewikkeld. Voor mijn kinderen heb ik een onvoorwaarlijke liefde, dat is een feit voor me. Die liefde kan ik geven zonder dat ik er over hoef te denken.
    Wat kan ik nog leren van anderen die het me geven, maar als ik het moeilijk vind om dat eigen te maken?
    Geen bevestiging als kind gehad, niet de knuffel of troost als ik het nodig had....heeft dat er dan mee te maken? Maar wat meer telt voor mij: hoe maak ik het me eigen?????
    Ik houd van je, is zo makkelijk geschreven of gezegt...en zo ingewikkeld als een mummy. farao
    Pangaea
    Pangaea


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Pangaea 04.06.09 20:45

    Mariakat schreef:
    marmot schreef:Zou je kunnen leren lief te hebben ?
    marmot
    Ik denk het wel.
    Als je oog hebt voor het positieve in dingen en personen.
    Dat zijn de noodzakelijke ingredienten.
    Zo noodzakelijk, omdat het het negatieve, wat altijd aanwezig is, overruled.

    Lief hebben is volgens mij wel een (leer)proces,
    maar dan wel een proces waar je de ego opzij moet zetten.

    Zodra je voorbij kan kijken aan je eigen visie op goed/fout,
    dan zal je aankomen bij de Liefde zelf.

    Anders is het slechts een aangenomen (rationele) houding
    om jezelf beter uit te laten komen dan voorheen.

    joaddan schreef:Ik vind liefde soms moeilijk en ingewikkeld. Voor mijn kinderen heb ik een onvoorwaarlijke liefde, dat is een feit voor me. Die liefde kan ik geven zonder dat ik er over hoef te denken.

    Waarom kan je die liefde geven zonder er over na te denken, Joaddan?
    avatar
    Caspar


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Caspar 29.06.09 23:39

    [flash][/flash]
    Pangaea schreef:"Lief hebben is volgens mij wel een (leer)proces.

    je begint je leven als egocentrisch schepsel. je wilt eten, je wilt niet in een vuile luier liggen,
    je wilt slapen om op krachten te komen voor je toekomst, kortom je wilt je behoeften bevredigd zien.

    enig benul van liefde is er niet, hoe zou je dat ook moeten weten? na verloop van tijd kom je er achter
    dat er belangeloos voor je gezorgd wordt, dat er mensen zijn die zich druk maken om jouw welzijn.
    dat er mensen zijn die blij zijn met jouw aanwezigheid, met jouw bestaan. en misschien wekt dat verbazing !

    als het een beetje meezit gaan je ogen open en wil je een tegenprestatie leveren : het begin is er.
    liefde zou ik willen beschrijven als: ..........in saamhorigheid lasten en lusten delen.


    Laatst aangepast door Caspar op 02.07.09 22:18; in totaal 1 keer bewerkt
    joaddan
    joaddan


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  joaddan 30.06.09 8:31

    Waarom kan je die liefde geven zonder er over na te denken, Joaddan?

    Het is zo vanzelfsprekend, dat ik erover na moet denken, waarom ik dat vanzelfsprekend vind.
    Een kind, een deel van jezelf en van diegene die je lief hebt (meestal), 9 maanden gedragen en zo uniek. Het heeft je zoals hierboven nodig om te leven. Je moederinstinkt van leven en beschermen, voeden en kleden is samen met je hart totaal gericht op het kind. Voor mij automatische handeling - voor sommigen niet- maar juist de ontbinding- het loslaten is voor de meeste het moeilijkste. Gelukkig zijn de twee die de deur al uit zijn zelfstandige jongelui geworden, die af en toe nog eens raad vragen of lekker bijkletsen.
    Pangaea
    Pangaea


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Pangaea 04.07.09 19:25

    Caspar schreef:liefde zou ik willen beschrijven als: ..........in saamhorigheid lasten en lusten delen.

    Dat begrijp ik, maar dan wel inclusief de bomen, de dieren, nouja, eigenlijk inclusief het hele bestaan.
    Pangaea
    Pangaea


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Pangaea 04.07.09 19:58

    joaddan schreef:Het is zo vanzelfsprekend, dat ik erover na moet denken, waarom ik dat vanzelfsprekend vind.
    Een kind, een deel van jezelf en van diegene die je lief hebt (meestal), 9 maanden gedragen en zo uniek. Het heeft je zoals hierboven nodig om te leven. Je moederinstinkt van leven en beschermen, voeden en kleden is samen met je hart totaal gericht op het kind. Voor mij automatische handeling - voor sommigen niet- maar juist de ontbinding- het loslaten is voor de meeste het moeilijkste. Gelukkig zijn de twee die de deur al uit zijn zelfstandige jongelui geworden, die af en toe nog eens raad vragen of lekker bijkletsen.

    Prachtig en grappig dat ik meteen denk aan een oude moeder symbool, zoals de Venus van Willendorf (ongeveer 20.000 voor Chr.).
    liefde 180px-Venus_von_Willendorf_01

    Zou je kunnen zeggen doordat je het gevoel hebt dat je kind een deel van jezelf is, kan je onvoorwaardelijke liefde geven? En is het daarom ook zo doordat we de dingen categoriseren van belangrijk/dichtbij en onbelangrijk/verweg dat we niet aan iedereen onvoorwaardelijke liefde kunnen of willen geven?
    joaddan
    joaddan


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  joaddan 05.07.09 15:32

    Phoe, om iets te bedenken wat zo logisch is voor me. Ik moet wel lachen met het Venus beeldje....wat is belangrijk voor een kind? Voeding! Bescherming! Dat zie ik er in terug. (Ik ben alleen benieuwd of een man dit bedacht heeft).
    Onvoorwaardelijk liefhebben is accepteren dat je kinderen niet altijd doen wat jij denkt dat het beste is. Maar als het onvoorwaarlijk is en je kind staat drijgend voor je? Ik denk dan net als vroeger: 'Ik houd van je, maar niet hetgeen je doet'...en verder heb ik met onvoorwaardelijke liefde hier niets.
    Pangaea
    Pangaea


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Pangaea 04.08.09 22:59

    joaddan schreef:Ik moet wel lachen met het Venus beeldje....wat is belangrijk voor een kind? Voeding! Bescherming! Dat zie ik er in terug. (Ik ben alleen benieuwd of een man dit bedacht heeft).

    Mooi beeldje toch? Ik weet niet of dit beeldje door een man is gemaakt, zou een vrouw dit beeldje dan anders hebben gemaakt?

    Onvoorwaardelijk liefhebben is accepteren dat je kinderen niet altijd doen wat jij denkt dat het beste is.

    Is dat niet de bereidheid om aan je eigen grenzen voorbij te gaan?
    Misschien kan je ook wel stellen dat je eigen grenzen vervagen zodra je de liefde ervaart?

    Maar als het onvoorwaarlijk is en je kind staat dreigend voor je? Ik denk dan net als vroeger: 'Ik houd van je, maar niet hetgeen je doet'

    Gelukkig zijn dan nu je kinderen ouder en kunnen ze je meer waarderen? Wink

    ...en verder heb ik met onvoorwaardelijke liefde hier niets.

    Gelukkig is een begrip van de liefde overbodig om hem te ervaren. Smile
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Mariakat 26.01.11 15:43

    Phinch schreef:Je kan het ook kopen, maar alleen in de speciaalzaak.

    http://www.allthelyrics.com/lyrics/jaap_fischer/sprookje-lyrics-1129908.html

    Ik las deze nog eens.
    Prachtig.
    Heb hem geplaatst in muziek en videoforum
    Jaap Fischer - Sprookje (over liefde)
    avatar
    marmot


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  marmot 15.02.11 19:35

    joaddan schreef:Wat is liefde? Ga googelen en je komt op honderd items....Wat is liefde volgens jullie?

    Ik heb gedaan wat jij voorstelde Joaddan




    LIEFDE
    Heeft niets te maken met iemand anders
    Het is jouw zijnstoestand
    Liefde is niet een verhouding
    Een verhouding is mogelijk
    maar liefde is er niet toe beperkt
    Het staat er boven.Het is meer dan dat
    Een mens wordt volwassen zodra hij begint lief te hebben in plaats van
    nodig te hebben
    Hij begint over te stromen met anderen te delen
    Hij gaat geven
    En als twee volwassen mensen elkaar liefhebben voltrekt zich één van de grootste paradoxen in het leven.één van de mooiste verschijnselen..
    Ze zijn samen en toch volkomen alleen;
    Ze zijn bijna één maar hun eenheid vernietigt niet hun individualiteit
     
     
    Osho





     

    Gesponsorde inhoud


    liefde Empty Re: liefde

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 28.04.24 19:28