Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Bewindspersonen en anderen.

    avatar
    marmot


    Bewindspersonen en anderen. Empty Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  marmot 20.03.14 19:16

    In gedachte wat macht met mensen kan doen, en wat zij kunnen aanrichten in een samenleving, zou het een optie zijn bewindspersonen en mensen op belangrijke plaatsen in onze samenleving,  bij indienstreding en later ook regelmatig te te laten onderzoeken door psychologen of psychiaters en/of andere gedrachtswetenschappers. Dus niet alleen op cognitie en spreekvaardigheid.

    Ikzelf ben een volslagen leek maar als ik alleenal het nerveuze tongetje van Dhr Wilders waarneem tijdens een intervieuw, heb ik toch het gevoel dat hij hulp behoeft, en wij ons reeds in de gevarenzone bevinden.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  Mariakat 20.03.14 20:22

    In veel branches met veel verantwoordelijkheid tav. van contacten met mensen zijn al psychologische onderzoeken ingelast binnen de sollicitatie procedures.

    Dat geldt natuurlijk niet voor mensen die een zelfstandige onderneming beginnen.
    Die blijken het toch te moeten hebben van mensen, die hen vertrouwen en een (zakelijke) relatie met hen willen aangaan.
    In geval van Wilders met hem in zee willen gaan.
    avatar
    marmot


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  marmot 20.03.14 21:27

    In de Universele verklaring van de rechten van de mens kom ik artikels tegen die mogelijkheden bieden om ons te beschermen tegen tegen dit soort krachten .

    Artikel 1

    Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren.Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkaander in geest van broederschap te gedraagen


    Artikel 2

    Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze verklaring opgesomd,zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras,kleur,geslacht, taal, godsdienst, politiek of andere overtuiging, nationale of maatschaappelijke afkomst, eigendom geboorte of status enz enz.

    Artikel 3

    Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. enz. enz.

    http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/Language.aspx?LangID=dut
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  Mariakat 20.03.14 22:35

    marmot schreef: tegen die mogelijkheden bieden om ons te beschermen tegen tegen dit soort krachten .
    Wat bedoel je met "dit soort krachten"?
    avatar
    marmot


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  marmot 20.03.14 23:26

    Het oproepen en aanwakkeren van haatgevoelens door zieke mensen naar mensen die daar om allerlei redenen vatbaar voor zijn, krachten die kunnen ontaarden in geweld en onrecht.Bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten.Haatgevoelen bij daders en als gevolg ook bij slachtoffers.
    In mijn opvatting heeft de overheid de plicht bescherming te bieden tegen dat soort krachten, en op te treden als dat nodig lijkt of blijkt. Daar past hen ook een preventief beleid.

    Ik meen eens gelezen te hebben dat in het oude griekenland men pas in de senaat kon komen als men had kunnen aantonen dat men een evenwichtig en respectabel persoon was.

    Ik moet ook denken aan het soms grotere narcistische gehalte van mensen die ook daardoor aan de macht komen en tegenzichzelf beschermd zouden moeten worden. Blijven monitoren.
    Het is toch van de gekke dat één persoon zoveel ook emotioneleschade kan gaan aanrichten.

    Beter zou zijn een samenleving te bouwen waarbij voor zulke krachten geen voedingsbodem is.


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  Mariakat 21.03.14 14:08

    Als mensen meningen hebben, waar wij het niet mee eens zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze geestesziek zijn.
    Mensen dan uitsluiten van functies zou betekenen, dat we geen democratie meer willen.

    Wat jij nu aanvoert is inderdaad één van de nadelen van een democratie.
    Maar diezelfde democratie betekent ook, dat je mag en kunt protesteren tegen lieden die een gevaar zijn voor de samenleving, zoals wij ons die wensen.

    Maar goed dat we ook een tweede Kamer hebben, waardoor regerings en ambtelijke molens sterk vertraagd worden, als recht ingegaan wordt tegen wat we gewend zijn.
    Maar ja... meestal vinden we dat dan weer te langzaam.


    avatar
    marmot


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  marmot 21.03.14 15:24

    Zieke mensen ? OK  Misschien is het beter te spreken van persoonlijkheid stoornissen.

    Stoornissen die je overal kan zien en tegenkomen.

    Wanneer het gaat om bewindspersonen ( die over het wel en wee van ons allen beschikken ) denk ik dat het billijk is wat hogere eisen te stellen.

    Ik denk dan aan eenvoudige mannen en vrouwen van een rijpere leeftijd met een verstandige liefdevolle opvoeding en levenservaring met een behoorlijke algemene ontwikkeling en scherp van zinnen.
    Bovendien zouden ze de belangrijke filosofen moeten kennen en hun gedachtengoed hebben bestudeerd

    Maar alles wat voortreffelijk is, is echter even moeilijk als zeldzaam. Smile Spinoza

    Gesponsorde inhoud


    Bewindspersonen en anderen. Empty Re: Bewindspersonen en anderen.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 07.05.24 21:02