Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Meisjesbesnijdenis.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Meisjesbesnijdenis. Empty Meisjesbesnijdenis.

    Bericht  Mariakat 02.08.13 8:48

    http://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/07/17/talking-female-circumcision-out-of-existence/?_r=0 schreef:Meisjesbesnijdenis. 17fixes-bogotwo-tmagArticle
    Martin Dixon Bogaletch Gebre, center, is the founder of Kembatti Mentti Gezzima-Toppe, an organization focused on eliminating sanctioned violence against women and girls, such as female genital mutilation, in Ethiopia.

     



    http://give.theahafoundation.org/blog-0/bid/150916/Positive-News-in-the-Fight-Against-Female-Genital-Mutilation schreef:On Monday, July 22nd, UNICEF released its report on the state of female genital mutilation (“FGM”) around the world. While FGM remains a widespread problem, there are stories of progress and hope among the bleak statistics that 30 million girls will be subjected to FGM in the next decade.

    Today, KMG-Ethiopia uses a process called “community conversations” to help families understand the harmful consequences of FGM, and to try to change ideas about what makes a young woman a respected member of the community. Gebre knew that outsiders condemning the practice wasn’t going to change people’s minds, so she began organizing conversations that involved everyone in the community—young and old, male and female. These conversations have led to a dramatic shift in community perceptions of FGM, and an incredible decrease in the number of girls being subjected to FGM, The “community conversations” model is highly effective for several reasons:

    Female genital mutilation (FGM),


    Gebre begon gesprekken te organiseren met iedereen in het dorp, jong en oud, mannen en vrouwen.
    Dit heeft geleid tot een dramatische verandering in de mening over de besnijdenis en een ongelooflijke vermindering in aantallen besnijdenissen.

    Misschien toch een goed beginnetje van de werkelijke bestrijding van meisjesbesnijdenis in die-hard plaatsen, zoals hier in Ethiopië beschreven?
    Zoals eigenlijk altijd al bekend is, werkt aandacht en praten van binnenuit altijd beter dan aan- en opmerkingen van buitenaf.
    avatar
    Caspar


    Meisjesbesnijdenis. Empty Re: Meisjesbesnijdenis.

    Bericht  Caspar 02.08.13 11:30

    Mariakat schreef:

    Misschien toch een goed beginnetje van de werkelijke bestrijding van
    meisjesbesnijdenis in die-hard plaatsen, zoals hier in Ethiopië beschreven?
    Het is ook beter dat veranderingen van binnenuit tot stand komen.
    Maar ze hebben nog een lange weg te gaan voordat vrouwen gelijke rechten hebben.
    Want het uitbannen van lichamelijk mutilatie is een eerste stap

    Vrouwen worden in veel culturen ook “geestelijk gemutileerd”. Hun ontwikkeling en
    vrijheid wordt beknot.
    En er moet nodig een eind komen aan de “maagdelijkheidscultus” zoals die in oosterse
    landen, en ook bijv. in de katholieke kerk, nog altijd in stand gehouden wordt.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Meisjesbesnijdenis. Empty Re: Meisjesbesnijdenis.

    Bericht  Mariakat 04.08.13 12:03

    Toch verbaast het mij dat vrouwen juist degenen zijn, die de besnijdenis van hun dochtertjes willen.
    Zij zijn ook degenen die het meestal uitvoeren, dacht ik.
    Ik heb dit eerder gelezen maar weet mijn bron niet meer.

    Na even zoeken:
    In dit artikel van UNICEF wordt het ook vernoemd.
    Besnijdenis van meisjes


    22 juli 2013, Voorburg

    Een meerderheid van de inwoners in de landen waar vrouwenbesnijdenis gewoon is, is tegen deze schadelijke traditie. Toch zijn op dit moment 125 miljoen vrouwen besneden en dreigt hetzelfde de komende tien jaar te gebeuren met tenminste 30 miljoen meisjes.
    ...
    In drie landen, Tsjaad, Guinee en Sierra Leone, willen zelfs meer mannen dan vrouwen dat er een eind komt aan vrouwenbesnijdenis.
    ....

    Vrouwenbesnijdenis blijkt wel enigszins afgenomen. In meer dan de helft van de landen waar vrouwenbesnijdenis gebruik is, worden minder meisjes besneden dan destijds hun moeders. De kans dat een Keniaans of Tanzaniaans meisje tussen de 15 en 19 is besneden is drie keer kleiner dan de kans dat een vrouw tussen de 45 en 49 dit is. Tienermeisjes uit Benin, de Centraal Afrikaanse Republiek, Irak, Liberië en Nigeria zijn half zo vaak besneden als de generatie van hun moeders. Vrouwenbesnijdenis blijft veel voorkomen in Somalië, Guinee, Djibouti en Egypte, waar negen van de tien vrouwen en meisjes tussen de 15 en 49 is besneden. Er is geen daling waar te nemen in landen als Tsjaad, Gambia, Mali, Senegal, Soedan of Jemen.
     

    Het meest verbaast me de omvang in Egypte.
    Volgens mijn herinnering heb ik weleens gelezen dat het in het Zuiden van Egypte voorkwam bij grote groepen.
    Ook kan ik het niet rijmen dat Tsjaad veel mensen en zeker ook de mannen tegen zijn, maar het besnijden niet afneemt.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Meisjesbesnijdenis. Empty Re: Meisjesbesnijdenis.

    Bericht  Mariakat 04.08.13 12:21

    Wikipedia over Vrouwenbesnijdenis
    Vrouwenbesnijdenis is het gedeeltelijk of volledig wegsnijden van de schaamlippen en/of de clitoris (clitoridectomie, samentrekking van clitoris en ectomie is het gedeeltelijk of volledig wegsnijden van de clitoris). Deze ingreep heet ook wel vrouwelijke genitale verminking (VGV) of naar het Engels female genital mutilation (FGM) of female genital cutting (FGC).

    Een scriptie levensbeschouwing 5e klas VWO over Vrouwenbesnijdenis

    Probleemstelling

    De kwestie die ik ga bespreken is:
    Is vrouwenbesnijdenis een aanval op de gezondheid en de mensenrechten van een vrouw en mag men hiermee doorgaan?

    Feiten

    In dit hoofdstuk zal ik feiten vertellen over de volgende punten:
    - Wat houdt vrouwenbesnijdenis in.
    - Hoe en onder welke omstandigheden wordt vrouwenbesnijdenis verricht.
    - Waar doen ze aan vrouwenbesnijdenis.
    - Wat zijn de medische gevolgen.
    - Wat zijn de psychische gevolgen.
    - Wat staat er in de wet over vrouwenbesnijdenis.
    - Welke geschiedenis schuilt er achter vrouwenbesnijdenis.
    - Wat is besnijdenis bij jongens.
    - Cijfers.

    Gesponsorde inhoud


    Meisjesbesnijdenis. Empty Re: Meisjesbesnijdenis.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 17:58