Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Mariakat 01.12.12 15:17

    The McGurk effect is a compelling demonstration of how we all use visual speech information. The effect shows that we can't help but integrate visual speech into what we 'hear'.

    Hoe wij allemaal zichtbare spraak informatie gebruiken.
    Zo sterk zelfs, dat ook na herhaling en uitleg, hetzelfde effect blijft.



    avatar
    Caspar


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Caspar 01.12.12 16:23

    De demonstratie geeft me geen duidelijkheid; ik hoor hem "Pa" en "Fa" zeggen
    en het correspondeert met zijn mondbewegingen. Waar moet ik op letten?

    op Youtube met groter beeld :

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=G-lN8vWm3m0

    Horizon Illusions - Is Seeing Believing? Video Quiz
    Horizon explores the strange and wonderful world of illusions - and reveals the
    tricks they play on our senses and why they fool us. But all this trickery has a
    serious purpose. It's helping scientists to create a new understanding of how our
    senses work - not as individual senses, but connected together.

    Edit:Tekst toegevoegd


    Laatst aangepast door Caspar op 01.12.12 21:16; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Mariakat 01.12.12 18:52

    Wat hoor je met je ogen dicht? Wink
    avatar
    Caspar


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Caspar 01.12.12 21:22

    Mariakat schreef:
    Wat hoor je met je ogen dicht?
    Waar zou ik dat geluid mee in verband moeten brengen ?
    Gakkerende eenden? 't wil me niet duidelijk worden.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Mariakat 01.12.12 23:38

    Caspar schreef:De demonstratie geeft me geen duidelijkheid; ik hoor hem "Pa" en "Fa" zeggen
    en het correspondeert met zijn mondbewegingen. Waar moet ik op letten?

    Bij het ene video fragment "zie" je hem "pa" zeggen en in het andere fragment "zie" je hem "fa" zeggen.
    In beide gevallen zegt hij echter precies hetzelfde.
    Vandaar:
    Luister nog eens met je ogen dicht.
    Socrates
    Socrates


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Socrates 06.12.12 12:15

    Het is logisch dat waarnemingen niet op zich staan maar elkaar beïnvloeden, zeker daar waar het bewuste waarnemingen betreft. Ons bewustzijn maakt de werkelijkheid begrijpelijk door een onmiddelijk categoriseren van alle waarnemingen. Deze waarnemingen liggen vast in een netwerk database (ons geheugen), waarover ons denkvermogen bewust maar zeker ook onbewust relaties legt. Deze relaties onstaan ook automatisch (onbewust) en juist deze zijn vaak sterker dan dan wat we denken waar te nemen op een gegeven moment. Vele vormen van waarnemingsbedrog zijn daarvan het gevolg.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Mariakat 07.12.12 18:01

    Ik vraag me toch of hoe blinden dat doen.
    Wat horen zij in dit geval?

    Gesponsorde inhoud


    Zien wij wat we horen of horen we wat we zien? Empty Re: Zien wij wat we horen of horen we wat we zien?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 14:59