Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos. Empty Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos.

    Bericht  Mariakat 25.05.12 10:14

    Dit las ik op de site De Atheïst van Bart Klink.
    Wim Kaijser schreef op 13 februari 2012 een reactie:
    Dit heb ik eruit gelicht, daar de zin, die ik als titel heb gebruikt, me zo pakte.
    Je ontstaat uit stof en je eindigt daar. Is het leven dan niet meer dan het in stand houden van anderen? Maar als deze ook dood zijn is er geen doel meer. dus als we alles eindigen zijn alle problemen opgelost en niemand die er spijt van heeft. Want dit is onmogelijk na de dood.

    Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos.

    Het maakt niet uit wat je bent, uiteindelijk eindig en we allemaal.

    Jammer genoeg heb ik er zelf geen antwoord op. Ik vraag mezelf nog steeds af waarom ik niet voor een trein spring. Want ook al realiseer ik mezelf dat het leven nutteloos is. Voor een organisme is het onwaarschijnlijk dat het zich zelf dood.

    Iets houdt je tegen, waarom?

    Misschien verwoordt hij hier de gevoelens en gedachten van velen.

    Er ligt een hele wereld achter achter deze woorden.
    Het klinkt zo weinig levenslustig en cynisch in de oren.
    Maar toch heb ik er affiniteit mee.
    Gevoelsmatig weleens, maar meestal gewoon rationeel, zonder daar verder iets mee te doen.

    Vaak stel ik me deze vragen ook.
    In perioden van druk zijn met de dingen des levens denk ik daar niet zo bij na.
    Zie ik de zin wel van wat ik doe, heb ik levenslust en plezier in mijn leven, omdat ik daaraan wil werken, nu ik toch eenmaal leef als mens tussen andere mensen.
    Natuurlijk heb ik dan allerlei antwoorden, maar toch....

    In perioden van onvrede lijkt het me allemaal zinloos.
    Dan is mijn grootste vraag:
    Waarom zou ik er niet uitstappen?
    Er zijn best mogelijkheden om dat op een niet al te agressieve manier te doen.

    Dit blijft zich al bijna mijn hele leven herhalen en ik ben er nog steeds.
    Beantwoord ik dan toch helemaal aan de natuurlijke biologische drang tot leven?
    yopi
    yopi


    Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos. Empty Re: Aan het einde van het schaakspel eindigen alle pionnen in dezelfde doos.

    Bericht  yopi 26.05.12 14:22

    Tsja ..
    Je bent er heel lang niet geweest en je zult er heel lang niet meer zijn.
    Waarom zou je, nu je de kans gekregen hebt, er deze korte duur dan niet willen zijn?

      Het is nu 19.05.24 15:47