Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Het rizomatisch denken van Deleuze

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Het rizomatisch denken van Deleuze

    Bericht  Mariakat 01.11.11 9:05

    http://www.rizoom.org/rizoom%20verklaard.html

    Rizoom verklaard

    Biologie

    De term rizoom wordt in de biologie gebruikt als aanduiding voor een ondergrondse wortelstokkenstructuur. Brandnetels en bamboe bijvoorbeeld planten zich hiermee voort. Het is een organisme dat niet verticaal maar horizontaal en ondergronds groeit, voortwoekerend langs ongebaande paden. Rizomen lijken zomaar ergens te beginnen en nergens te eindigen, ze kennen geen stam, geen centrum, geen hiërarchie. Rizomen groeien ongebreideld, grijpen in elkaar en gaan verbindingen aan, waardoor een sterk, nagenoeg onuitroeibaar netwerk ontstaat.

    Filosofie.................
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty De kunst van de ontmoeting

    Bericht  Mariakat 01.11.11 9:07

    http://www.let.uu.nl/~joost.raessens/personal/Publicaties/Kunst.html
    De kunst van de ontmoeting
    De receptie van Deleuze binnen cultuurwetenschap
    Anneke Smelik

    --------------------------------------------------------------------------------

    Smelik, A., De kunst van de ontmoeting. De receptie van Deleuze binnen cultuurwetenschap. In: Krisis. Tijdschrift voor empirische filosofie, nr. 3 2003, pp. 88-96. Review van P. Pisters (red.) (2001) Micropolitics of media culture. Reading the rhizomes of Deleuze and Guattari. Amsterdam, Amsterdam University Press, 302 pp.; en van J. Raessens (2001), Filosofie & film. Viv®e la différence: Deleuze en de cinematografische moderniteit. Budel, Damon, 299 pp.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Foucault heeft ooit gezegd dat onze tijd deleuzeaans zou worden. Het begint er aardig op te lijken dat hij gelijk krijgt, gezien de stroom aan boeken die momenteel over Gilles Deleuze verschijnt.................................
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Dasein is Design of hoe iemand wordt wat hij is

    Bericht  Mariakat 01.11.11 9:09

    http://www.ravagedigitaal.org/archief_1999/8599ar05.htm
    Dasein is Design of hoe iemand wordt wat hij is
    De Franse psychoanalyticus en filosoof Félix Guattari is in tegenstelling tot zijn compagnon Gilles Deleuze in Nederland vrijwel onbekend. Dat is jammer want zijn verontrustende filosofisch werk bevat 'kleine bloemen, onkruid en wortelstokken die net zo verontrustend zijn voor de hedendaagse filosofie als Kafka's schrijven was voor de Duitse literatuur.' Met de onlangs verschenen bundel Chaos ex machina wordt het werk van deze vrije radiomaker nu dan ook bij ons in de polder geïntroduceerd..........................
    avatar
    Caspar


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Re: Het rizomatisch denken van Deleuze

    Bericht  Caspar 01.11.11 15:49

    Reactie op bericht 1

    rizoom : aanduiding voor een ondergrondse wortelstokkenstructuur

    Rizoom is een bureau voor advies en realisatie van duurzame (ver)bouwprojecten en energievoorziening. Rizoom bindt en verbindt en maakt u wegwijs in het doolhof van de duurzaamheid.
    De firma gebruikt de naam Rizoom als kapstok, meer niet.
    -----------------------------------------------------------------
    Reactie op bericht 2

    uit dit verhaal :
    Wat moet je aan met begrippen als ‘kristalbeeld als de transcendente structuur van de tijd’, ‘het ontterritorialiserende affect van het minoritair-worden’, of ‘de rizomatische intensiteit van het lichaam-zonder-organen’ wanneer je probeert de laatste Hollywoodfilm te duiden?
    .................???

    ----------------------------------------------------------------
    Reactie op bericht 3

    uit dit vehaal :
    De filosofie van Deleuze Guattari is zodoende een levensfilosofie, waar de veelvlakkige, micropolitieke en dividuele levensstijl centraal staat. Omdat niet het product maar het proces alle aandacht krijgt, vragen Deleuze Guattari zich bijvoorbeeld niet af wat een boek betekent, maar hoe het functioneert.
    Met betrekking tot het recht geldt een zelfde houding: "Of het rechtssubject in zijn virtualiteit echt is of louter schijn, is een onjuiste benadering. Vraag altijd: 'Hoe (be)werkt het?' en niet langer 'Wat is het?'." De wet wordt een actielijn, in beweging gezet en gehouden door jurisprudentie, waarbij bijzondere gevallen geen gelijkschakeling ondergaan: vaardigheid van het recht in plaats van rechtvaardigheid.
    ..............
    is niet aan mij besteed.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Re: Het rizomatisch denken van Deleuze

    Bericht  Mariakat 01.11.11 16:48

    Ik heb dit opgezocht als reactie op een bericht op Freethinker
    http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=9908#p301230
    En verder.....

    Ik snapte eerlijk gezegd niets van wat er geschreven werd.
    Heb maar eens op rizomatisch gegoegeld en er een paar linken tussenuit geplukt.

    Mooi vind ik ook de reacties van Siger.
    http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=9908#p301437

    Vaak reserveer ik een aantal topics op een eigen apart forum, als ik ze nog eens verder uit wil diepen, maar nu dacht ik het maar eens hier te plaatsen.

    Ik weet nu wat met rizomatisch bedoeld wordt.
    Maar dat is het dan.
    Van de andere linken ben ik ook nog niet veel wijzer geworden.
    avatar
    Caspar


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Re: Het rizomatisch denken van Deleuze

    Bericht  Caspar 01.11.11 17:43

    Je krijgt het vermoeden dat de verhalen geschreven worden om indruk te maken op vakgenoten
    door hun taalgebruik en zinsconstructies; en met, voor een leek, onbegrijpelijke vaktermen.

    Als er zo moeilijk geschreven wordt ga ik aan professor Stapel denken.
    Komen de verhalen soms uit een grote duim?

    Gesponsorde inhoud


    Het rizomatisch denken van Deleuze Empty Re: Het rizomatisch denken van Deleuze

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 11:30