Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


    Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis Empty Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis

    Bericht  Mariakat 04.04.11 18:10

    Pleidooi tegen verbod op hoofddoek om heel andere redenen, dan algemeen in de media geschreven wordt.
    Pleidooi door iemand die het weten kan.
    Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis
    Ferdows Kazemi, 30-03-2011
    Je mag een vrouw niet thuis mag laten zitten.
    Zonder hoofddoek mag zij immers niet naar school of naar het werk.

    Ik heb een heel persoonlijk verhaal dat misschien kan bijdragen aan het debat dat Jeanine Hennis-Plasschaert wil over de scheiding van kerk en staat, met als onderdeel de hoofddoek.
    Heel lang geleden was mijn vader het hoofd van de dorpsraad in een dorp in Iran. Hij was een vooruitstrevend man die geen onderscheid maakte tussen de rechten van de man en die van de vrouw. Heel bijzonder voor zo’n dorpscultuur. Hij streefde ernaar de dorpelingen te voorzien van goed onderwijs. Het lukte hem de meeste dorpsmeisjes op de basisschool te krijgen. Maar zodra ze naar de middelbare school moesten, hielden hun vaders hen thuis.

    Shah
    Het was in de tijd van de Shah, toen de onderwijzeressen zonder hoofddoek en met korte rok naar school gingen. Zij zouden de verkeerde rolmodellen zijn voor de meisjes, en hun vaders hadden liever domme dochters dan onzedelijke. Ik weet dat mijn vader huis aan huis bij die mensen langs ging om hen te overtuigen van het belang van onderwijs voor hun dochters. Sommigen vertrouwden hem omdat hij een goede moslim was, en sommigen bleven bij hun mening dat het onderwijs, gegeven door een onzedelijke leerkracht, verderfelijk was.
    ..........

    We hadden toen scheiding van religie en politiek, zoals het in Iran genoemd werd. Het waren niet de geschreven regels, maar de ongeschreven regels die de meisjes hun primaire rechten ontnamen.
    ......
    Die meisjes baarden later dochters en die dochters groeiden in een ander systeem op. In een systeem waar religie en politiek een eenheid vormden. Ze gingen allemaal naar school, ze kregen goed onderwijs. Ze mochten van hun vaders zelfs in de stad naar de universiteit gaan.
    .............
    Mocht dit standpunt toch afwijken van de liberale principes van mevrouw Hennis, dan doe ik een beroep op haar geweten als vrouw.
    Gun die vrouwen hun doek. Bescherm hen tegen verdere onderdrukking door ze van achter het aanrecht naar de universiteitsbanken en de overheidsbanen te verplaatsen, al dan niet met die doek om. De rest komt vanzelf of, voor mijn part, niet.
    http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8177/Verbod_op_hoofddoek_houdt_vrouwen_thuis
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis Empty Re: Verbod op hoofddoek houdt vrouwen thuis

    Bericht  Mariakat 04.04.11 18:13

    Je zult inderdaad niet omheen kunnen.
    Als een meisje haar hoofddoek niet mag dragen op de scholen en opleidingen, zal ze daar niet naar toe mogen.

      Het is nu 19.05.24 11:46